Egen tältlösning för Jämtlandsfjällen

Hello

Jag och min kompis planerar en fjällvandring i jämtlandsfjällen nästa sommar. Då vi båda studerar samt är ganska händiga av oss, skulle vi vilja konstruera vårt eget tält för vandringen. Dels för att spara pengar, men också för att få alla lösningar som vill vill ha dem. Vi har varit scouter sen barnsben och sova i tält, vindskydd, tarp, under bar himmel osv är inga problem. Det vi undrar men denna tråd är vilken typ av lösning vi ska satsa på. Det känns som att en tarp inte skulle funka där uppe, men jag vet inte. Vad rekommenderas? Skulle även vara bra med lite tips på bra material att använda.

ANJ
 
Sommar låter myggtid. D v s ni behöver mygg och knottskydd. Beroende på var ni slår läger så kan myggtält och tarp fungera.
Duktiga utsidanmedlemmar har sytt olika tält. Anders Jonsson och Ulrika Öhnell är bara två av alla hempularna, Anders har dessutom hemsida med fler fiffiga konstruktioner. Använd sökfunktionen och ni skall hitta mycket.
go tur
 
gör det för att det är roligt, inte för att ni sparar pengar... ...det är inte säkert att det blir billigare.

Om man väljer bort dyrare material så blir det typ polyester och nylonvävar kvar. Silikonbelagda är mycket rivstarkare än PU, men en aning dyrare. PU-belagda däremot har större motsåndskraft mot stickhål, så det kan vara värt att ha i golvet... (Däremot är PU hydrofil, så fukt vandrar genom golvet så småningom, typ oavsett vattenpelare.)
 
Jag kan också rekommendera myggtätt. Har varit riktigt mycket mygg förra sommaren och denna när jag vandrat och jagat på olika platser i Jämtland. Efter 25 augusti har de plötsligt varit borta pga kalla nätter antar jag men inget jag skulle chansa på.
 
Myggtätt är att rekommendera och det kan vara mycket mygg, knott och det värsta är nästan det som kallas "svidd". De sistnämnda är jäkligt små men ett myggnät för dem är som ett fårstängsel för sparvar.
 
Myggtätt är att rekommendera och det kan vara mycket mygg, knott och det värsta är nästan det som kallas "svidd". De sistnämnda är jäkligt små men ett myggnät för dem är som ett fårstängsel för sparvar.

...och det är då det är läge att handla svisäkert tyg på IKEA... Testat i fält under normala Jämtlandsfjällsommaromständigheter och det funkar fint mot flygfän av alla de slag.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00175028/

Lycka till med projektet. Allra billigast blir det nog med ett lånat tält, eller ett secondhandtält. Det är inte helt gratis att sy eget. Men är ni ändå sugna (för det är KUL med egna grejer!), så kan man köpa allt i materialväg från Extremtextil för en rimlig peng.
 
Hej
Tack för alla svar och tips, mycket uppskattat :D

Jag tror att vi har insett att det kommer bli knepigt att fixa ett schysst 2 personers tält till en rimlig summa tid och pengar. Men när jag surfade omkring fick jag syn på AndersJ:s Tarp nr 1. Den verkar dels lättare att sy, och dessutom vara mer användbar. Men frågan är, klarar den en vandring i jämtlandsfjällen?
 
Hej
Tack för alla svar och tips, mycket uppskattat :D

Jag tror att vi har insett att det kommer bli knepigt att fixa ett schysst 2 personers tält till en rimlig summa tid och pengar. Men när jag surfade omkring fick jag syn på AndersJ:s Tarp nr 1. Den verkar dels lättare att sy, och dessutom vara mer användbar. Men frågan är, klarar den en vandring i jämtlandsfjällen?

Här kan du läsa om tarp i Sarek :http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68159&highlight=tarp
Funkar säkert i jämtlandsfjällen också.
 
Hej
Tack för alla svar och tips, mycket uppskattat :D

Jag tror att vi har insett att det kommer bli knepigt att fixa ett schysst 2 personers tält till en rimlig summa tid och pengar. Men när jag surfade omkring fick jag syn på AndersJ:s Tarp nr 1. Den verkar dels lättare att sy, och dessutom vara mer användbar. Men frågan är, klarar den en vandring i jämtlandsfjällen?

Frågan kanske borde vara klarar ni att använda tarp i fjällen..;)?

Allting i princip går, det handlar om att välja var man slår läger. En tarp ger små marginaler och ställer högre krav på brukaren i skitväder. Ett bra tält ger större marginaler och är bekvämare i skitväder. Själv har jag använt tarp i fjällterräng och fjällnära terräng under ett 50-tal nätter. Jag uppskattar tarp i skogen men tar aldrig med det på fjället, sover mycket hellre i tält. Smaken är dock delad...

...ngn form av tarptält med mygginnertält ger genast bättre skydd på alla sätt..:)..borde vara ganska enkelt att sy...:)

//J
 
Insektstätt är första kravet för att kunna sova. Vi har gröna fjäll och det betyder regn ibland så tak d v s tält är att föredra.
 
köp.

Kan bara hålla med flera av svaren. Om skälet är att spara pengar.
Har själv sytt ett tält och nu senast ryggsäck, och kan bara säga. Om man skall ha bra material, så blir det avsevärt mycket dyrare att sy sälv, men det är mycket roligare och man får konstruktioner som man vill ha det, man ångrar sig inte.
Vet dock inte om jag vågar räkna ut vad det verkligen kostat, och än mindre rapportera till frugan ;D
Ubbe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PojkeniSkogen Göra egen sovsäck med fyllning av frigolit? Gör det själv 30
DoktorGlas Göra egen drybag - med finesser Gör det själv 14
Dannej88 Egen kniv. Mall? Gör det själv 2
AnteÅ Göra en egen Schnozzel pumpbag Gör det själv 0
draeparen Göra egen träkåsa Gör det själv 20
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
ludwigjoakim Göra egen "bag protector". Behöver råd! Gör det själv 4
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
dmchris Göra egen kniv - startmateriel Gör det själv 4
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
MPA Göra egen kniv, fästa bladet Gör det själv 5
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36
Stefanmoe Sy en egen dunjacka vet ja Gör det själv 0
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
hassex Filmtajm göra egen sandwichskiva Gör det själv 0
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
majjen Skapa egen ramsäck! Hurdå? Gör det själv 17
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
samme83 egen padda? Gör det själv 9
Macaco Sy egen/förbättra packsäck. Gör det själv 0
jmlove Offert egen tillverkning syverkstad Gör det själv 6
mnd Designa egen rygga? Gör det själv 7
ala egen ljusramp... Gör det själv 5
arnell snida egen kanotpaddel Gör det själv 6
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
Seglaren Egen kontakt till GPS! Gör det själv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.