Eftersnack Örebroturer och liknande 2012

Hängde med på en lättsam färd Hässelby- Örebro i förrgår. Se film http://www.youtube.com/watch?v=l24iMfnFn_8 och bilder https://plus.google.com/photos/1173...ms/5716154630150382977?authkey=CL2CuuGm4IeEMw Färdrapporten blir offentlig för alla på söndag kväll 11/3.

Mycket funkade utmärkt på turen t ex skridskor och skor för min personliga del. Däremot hade jag problem med att glasögonen isade igen i kölddimman och åkte därför fram till ca 11 på dagen utan glasögon vilket med min närsynthet är långt ifrån optimalt. Det blir nervöst att ligga tätt på rulle när man inte ser ojämnheterna i isen i tid. Nån som har tips hur man kan minska isbildningen på glasögon. Hjälper den typ av plexiglasvisir/skärm som vissa längdskidåkare har?

Ta gärna upp andra småproblem man upptäcker på såna här lite mera krävande turer i tråden.

Thure
 
"lättsam färd", jojo.

Kontaktlinser är nog svaret på frågan. Jag har inte provat skärmen du nämner men den borde rimligen inte hjälpa mot isdimma. Sportglasögon blir också nedisade i liknande förhållanden.

Hur skötte du/ ni vätske- och energibalans under färd? Var det svårt att hålla värmen när mörkret föll till kvällen? Fanns vindsäck i gruppen?

Jag hoppas själv någon gång uppleva en örebroutflykt. Som fjärrboende är det svårare att hantera logistiken och dynamiken som leder fram till tur. Tips är välkomna.
 
Förstår inte riktigt kopplingen mellan "krävande tur" och dina igenimmade glasögon. De hade väl immat igen och ställt till besvär i detta väder oavsett hur långt du åkt?
Vet inte om jag har så många småproblem att förmedla.
Men visst, för mer krävande turer handlar det mycket om att minimera störmomenten. Små problem kan lätt bli stora problem.
Ta de säkra vägvalen, håll ihop gruppen, ha koll på vätske och energibalansen (se till att alltid ha dryck och något litet att äta tillgängligt), om du har synnedsättning så använd kontaktlinser (men ta med extra par eller glasögon i reserv), minimera packningen (men se till att gruppen totalt har den utrustning som behövs, typ en bra reservskridsko, en vindsäck, en dunjacka etc), se till att du har tydliga instruktioner till taxin var den skall möta er och kolla gärna på eniro/hitta/Google maps hur det ser ut där innan, var vaksam på din kropps signaler (tyvärr kan det vara svårt att hinna ta av kängorna och kolla och lufta fötterna men annars är ju det bra när man ute en längre tid), känn din kropp och var ärlig mot dig själv och gruppen och säg till i tid om något inte känns riktigt bra, använd bara utrustning du använt tidigare och litar på, slipa skridskorna, ha koll på dina make or break-punkter och ha eventuella fallbackplaner etc etc

Olof, att köra S-Ö första dagen det går är som fjärrboende nog svårt om man inte vill lägga mycket tid på att hänga med på isläget på Mälaren och Hjälmaren. Men om bara fönstret är tre dagar är det inget större problem tror jag. Då hinner det strömma in mycket information och man kan gå tillbaka och titta på äldre isinfo. Med de stabila förhållanden som har rått i år känns det som att det framförallt varit förhållanden kring rännan som har varit det mest svårbedömda.
Vissa saker som taxiresor, bunkringsställen, vägval, lämpliga start och slutplatser kan man i lugn och ro hemmavid läsa in sig på och ha en förberedd fusklapp på som kan uppdateras med aktuell information när det är dags.
 
Tveksam

till kontakt linser fartvinden stör. Dessutom svårt läsa karta om jag skulle ha lins på mitt friska öga.

Mycket vätska i ryggsäcken 1 liter vatten i vätskesystem, 1 liter nypon och 1 liter blåbärssoppa i plastflaskor, inlindade i dunjackan, 0,5 L kaffe i glastermos. Mackor, skalad apelsin, russin i en jackficka.

Vid taxiresan besöktes Statoil och Donken i Torshälla, Big Mac o Co m lättöl, kompltter där matsäcken med 3 kanelbullar och äppelMer.

Åker man fort på rulle är man mer beroende av att se isens ojämnheter än om man åker långsammare och med större luckor mellan åkarna.

Vindsäck var det inget behov av för lite vind/kyla och skog på alla öar/stränder. Vet inte om reservskridsko var med men förstås lite verktyg och skruvar ståltråd tape etc.

Thure
 
Senast ändrad:
Dessutom svårt läsa karta om jag skulle ha lins på mitt friska öga.

Går utmärkt att bara ha lins på ena ögat om du nu har fullgod syn på det andra.

Glastermos? Wow, trodde ingen av dem hade överlevt in i 2000-talet. Du måste vara riktigt duktig på att hantera din ryggsäck varsamt.

Red. stavfel
 
Senast ändrad:
Man tappar en del

djupseende om man är enögd. Jag har centralt synfältsbortfall på ena ögat och blir för handikappad om jag inte kan anvämda det friska ögat på både nära och långt håll.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.