Effektiv stakåkning

För +20 år sedan vad det vanligaste att man hade hansapik + hjälpstav, piken inbjöd verkligen inte till kontinuerlig stavåkning,utan endast vid dålig is användes stavar/pik i övrigt var man tvungen att lära sig åka utan stavar.

Blandar själv åkning med och utan stav men anser att man bör kunna åka utan stav.

För mig är är njutbarare att åka i gruppen om man kan undvika att ha stavåkare tät inpå, stavåkare kräver större avstånd och också större uppmärksammhet då deras åkrytm är mer varierande.

Om man skulle tvingas åka i stark motvind under långa sträckor tycker i vart fall jag att det är effektivare och lättare att åka på tätt led utan stavar än att sprida ut sig och åka med stav,
incitatus
 
Vilken löjlig diskussion...

Ni får ursäkta men så tycker faktiskt jag i alla fall.

Jag brukar åka med stavar och känner ju att jag med stavarna lättare utvecklar lite högre effekt. Ovetenskapligt förvisso (men det gäller möjligen de flesta av de redovisade ståndpunkterna i tråden).

Jag har på en del turer åkt med en kamrat som kanske har lite sämre teknik, och när hon har svårt att hänga med, kanske särskilt i motvind har non fått låna mina stavar varvid vi upplever att vi bli mer jämspelta.

Jag upplever inte min egen teknik som ett problem, men kan ju utan överdriven ödmjukhet konstatera att jag inte har benmuskler som en elitskridskoåkare. Jag är väl i så fall mer allroundtränad. Åker jag utan stavar orkar jag inte få ur mig samma effekt lika länge.

Fast jag åker förstås då och då med stavarna ihopkopplade och tycker att det kan vara en skön omväxling.

Ja just ja, i den mån det inte är självklart så menar jag att det löjliga i diskussionen är att kategoriskt förkasta en teknik utifrån sin egna relativt smala, "stilhygieniska" ståndpunkt.

Det finns väl inget som egentligen talar för att det är de som är är okunniga eller har balansproblem som föredrar stavar? Det må finnas referenser i form av att nån åkt på tid med och utan stavar - men vilka var då förutsättningarna? Hur var den personen tränad?

Att generellt anta att stavar vid skridskoåkning (eller ska det vara "vid skrinnande"?) har en effekt liknande stavgång/vanlig gång är väl inte så långsökt. Om det nu går så mycket fortare att åka utan stavar kan man ju undra över varför ingen skatande skidåkare kommit på att åka utan stavar för att sopa undan motståndet från sina stavförsedda motståndare.

Det är väl som med klättring - den som har roligast är den bäste utövaren.
Den objektiva nyttan med skridskoåkning är väl i övrigt svår att mäta...
 
Mezzner; sa:
Om det nu går så mycket fortare att åka utan stavar kan man ju undra över varför ingen skatande skidåkare kommit på att åka utan stavar för att sopa undan motståndet från sina stavförsedda motståndare.

Det är väl ingen som sagt att det går fortare att åka SKIDOR utan stavar! Det är stor skillnad mellan friktionen vid skidåkning och vid skridskoåkning.

Man kan ju vända på ditt exempel. Varför kör inte skridskoåkarna 10000 meter med stavar?

/Andreas
 
Mezzner; sa:
Vilken löjlig diskussion...

Ni får ursäkta men så tycker faktiskt jag i alla fall.

Det är klart att när man kastar in en brandfackla mitt bland några av Sveriges mest värdekonservativa skrinnare så tar det fyr. Många av de arkaiska delarna av långfärdsskridskoåkningen har de 10-15 senaste åren fått stryka på foten men det sköna skäret är värt att bevara. Så grymma är vi dock inte att vi inte upplåter utrymme även för dom som stakar sig fram på isen men det är synd att nöja sig med det. Varför bara leva livet på innerskär när halva nöjet ligger på ytterskär?


Jag brukar åka med stavar och känner ju att jag med stavarna lättare utvecklar lite högre effekt.

Skrinnandets fundamenta är att avveckla bättre med samma effekt. Mer hastighet per watt helt enkelt. Det är klart att man med hjälp av överkroppen utvecklar mer effekt men får man tillbaka den i form av förhållandevis mer hastighet?



Definitioner:

Långfärdsskridskoåkning = Paraplybegrepp för åkning med långfärdsskridskor på naturis.
Skrinning = Jakten på det harmoniska skäret oavsett typ av skridsko.

-Palle
 
ala; sa:
Mezzner; sa:
Om det nu går så mycket fortare att åka utan stavar kan man ju undra över varför ingen skatande skidåkare kommit på att åka utan stavar för att sopa undan motståndet från sina stavförsedda motståndare.

Det är väl ingen som sagt att det går fortare att åka SKIDOR utan stavar! Det är stor skillnad mellan friktionen vid skidåkning och vid skridskoåkning.

Man kan ju vända på ditt exempel. Varför kör inte skridskoåkarna 10000 meter med stavar?

/Andreas


Svaret är gissningsvis att det bl a strider mot tävlingsreglerna?


Apropå huruvida det verkligen går fortare med stavar så är det väl inte så att det vare sig gjorts "vetenskapliga" prov, eller att det finns ett entydigt svar.

Jag påstår dock att en som är allmänt tränad och inte är skridskoentusiast (dvs en som ägnar sig åt inlines på sommaren och skridsko på vintern och med bara enstaka inslag av t ex mer typisk överkroppsträning), kan tillryggalägga en sträcka på några mil på kortare tid med stavar än utan.

Jag har inte en massa erfarenhet som talar för detta, men den erfarenhet jag har känns ändå övertygande. Den som har den mer konservativa synen har f ö antagligen också svårt att göra en korrekt bedömning utifrån egen åkning p g a han är vältränad för åkning utan stavar och sämre tränad för åkning med stavar.

Sen handlar det kanske inte om att till varje pris bevisa vilket som är det optimala, utan att ha en mer allmänt ödmjuk inställning till sporten. Missförstå mig lagom, men i andra trådar har vi väl kunnat komma fram till att en alltför rabiat och självgod inställning i sin skridskoåkning mycket väl kan vara en säkerhetsrisk.

Jag påstår naturligtvis inte att åkning utan stavar är farligt på nåt sätt (men såg tendenser till att nån påstod motsatsen tidigare i tråden), jag menar bara att det ofta kan vara sunt att tagga ned en aning...

En lite extrem inställning till sin fritidssysselsättning kan för många förhöja nöjet, men man får vara försiktig med en sån intällning när man riktar sig till "vem-som-helst" som man gör på ett forum.





[Ändrat av Mezzner 2006-03-04 kl 20:47]
 
Mezzner; sa:
ala; sa:
Mezzner; sa:
Om det nu går så mycket fortare att åka utan stavar kan man ju undra över varför ingen skatande skidåkare kommit på att åka utan stavar för att sopa undan motståndet från sina stavförsedda motståndare.

Det är väl ingen som sagt att det går fortare att åka SKIDOR utan stavar! Det är stor skillnad mellan friktionen vid skidåkning och vid skridskoåkning.

Man kan ju vända på ditt exempel. Varför kör inte skridskoåkarna 10000 meter med stavar?

/Andreas


Svaret är gissningsvis att det bl a strider mot tävlingsreglerna?

Sannolikt är det inte tillåtet, men jag är övertygad om att det inte skulle gå fortare med stavar. Sen är nog kurvorna minst sagt missgynnsamma för den som skulle stavåka.

Hur som helst tycker jag inte din jämförelse med att åka skidor utan stavar håller. Men den var en bra brandfackla. :)

/Andreas
 
Inga nya argument

Sådana här trådar har förekommit tidigare. Det finns olika uppfattningar. Bättre skridskoåkare är mera tveksamma till stavar än mindre goda skridskoåkare.

Jag räknar inte med att omvända någon därför så spetsar jag till mina inlägg lite så att diskussionen blir läsvärd.

I stark motvind eller vid mycket sträv is så kan stavar öka hastigheten samt försvåra för de som försöker ligga i suget bakom den som bryter vinden. Vid långloppet "Prinsloppet" på 70-talet i Ströms Vattudal i snöoväder och motvind stakade vinnaren Henry Lindelöf ifrån övriga eliten varpå stavar förbjöds till kommande säsong.

En stor nackdel med stavar är att de inte är lämpade för pikning i farten och att de är olämpliga vid mjukare iskvaliteter.

Thure
 
En stor nackdel med stavar (är att de inte är lämpade för pikning i farten) och att de är olämpliga vid mjukare iskvaliteter.

Thure


Vad menar du, jag har användt skidstavar på vårisar när det är varmt och lite slask(?) på isen. Det går riktikt bra. Jag räknar det inte l-färdsåkn. utan skidträning med skenor.
 
Mezzner; sa:
Jag påstår dock att en som är allmänt tränad och inte är skridskoentusiast (dvs en som ägnar sig åt inlines på sommaren och skridsko på vintern och med bara enstaka inslag av t ex mer typisk överkroppsträning), kan tillryggalägga en sträcka på några mil på kortare tid med stavar än utan.
[Ändrat av Mezzner 2006-03-04 kl 20:47]

Vikingarännstatistik 2005
medeltid/mediantid/bästa tid:

Tävlingsklass: 3:13:30/3:13:24/02:44:07
Herrar utan stavar: 04:49:48/04:45:46/03:10:50
Herrar med stavar: 05:19:42/05:21:18/03:10:52
Damer utan stavar: 05:36:26/05:36:04/03:43:26
Damer med stavar: 06:00:28/05:59:42/03:57:10

Någon annan får stå för tolkningarna.
 
pekvirk; sa:
En stor nackdel med stavar (är att de inte är lämpade för pikning i farten) och att de är olämpliga vid mjukare iskvaliteter.

Thure


Vad menar du, jag har användt skidstavar på vårisar när det är varmt och lite slask(?) på isen. Det går riktikt bra. Jag räknar det inte l-färdsåkn. utan skidträning med skenor.

Med pikning i farten menar jag bedömning av isens bärighet med att hugga så pass kraftigt snett framåt att piken går igenom vid sämre bärighet.

Med en lämplig pik görs detta till stor del med hjälp av rörelseenergin hos åkaren så att det inte blir för jobbigt för pikarmen.

Stavar fastnar ofta och böjs nere vid isytan om man hugger fast dem med en sådan teknik medan ett lämpligt koniskt pikhubud och ett tillräckligt starkt pikskaft klarar belastningen utan att piken fastnar eller att pikskaftet bryts.

Thure
 
thureb; sa:
pekvirk; sa:
En stor nackdel med stavar (är att de inte är lämpade för pikning i farten) och att de är olämpliga vid mjukare iskvaliteter.

Thure


Vad menar du, jag har användt skidstavar på vårisar när det är varmt och lite slask(?) på isen. Det går riktikt bra. Jag räknar det inte l-färdsåkn. utan skidträning med skenor.

Med pikning i farten menar jag bedömning av isens_bärighet med att hugga så pass kraftigt snett framåt att piken går igenom vid sämre bärighet.

Med en lämplig pik görs detta till stor del med hjälp av rörelseenergin hos åkaren så att det inte blir för jobbigt för pikarmen.

Stavar fastnar ofta och böjs nere vid isytan om man hugger fast dem med en sådan teknik medan ett lämpligt koniskt pikhubud och ett tillräckligt starkt pikskaft klarar belastningen utan att piken fastnar eller att pikskaftet bryts.

Thure

Du förstår inte alls vad jag menar, jag skrev_ skidstavar_, man kan inte pika med dem, men de är utmärkta att staka på mjuk is.
 
OK

pekvirk; sa:
Du förstår inte alls vad jag menar, jag skrev_ skidstavar_, man kan inte pika med dem, men de är utmärkta att staka på mjuk is.

Det förstod jag. Däremot så ville jag förtydliga i den händelse du inte tolkade mitt första yttrande (innan du satte dit parantesen) som jag avsåg.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.