Effekt av vistelse på höghöjd

Sedan jag kommit tillbaka från Schweiz ( en veckas vistelse i Zermatt med omnejd ) så har jag haft följande aktiviteter för mig.

Efter hemkomsten:

Dag 1 - 2 km simning ca 55 min.
Dag 3 - 2 km simning, 5 km löpning
Dag 5: 1.5 timmes styrketräning, 1.2 mil löpning.

Detta är alltså inte normalt för mig. Jag har DUBBLAT samtliga sträckor och tränat TRE ggr så ofta på en veckas tid. Jag är inte heller speciellt trött efteråt. Däremot blir jag lätt uttråkad av längden och har ont i ett knä och en fot av all löpning som kroppen inte är van vid.

Finns det några experter på området, EPO, röda blodkroppar, effekt, varaktighet, här som kan förklara lite vad som hänt och om det är nått som går att bibehålla med fortsatt träning.

Jag var EN vecka i Zermatt. Thats it. Sen hem till Svedala igen.
Klättrade i berg, vandrade långa vandringar och besteg Breithorn. Alltsammans var ganska jobbigt och jag kände mig som en gammal gubbe när rökande tyskar lullade förbi mig där jag stog med en vattenflaska och puls på 150. Jag är 32 år och i bra form. Iaf nu efter Zermatt =)

Hur som helst, tacksam för svar!

/ Henke
 
På en vecka hinner det inte bildas så mycket extra röda blodkroppar som tar ett par veckor att bildas, men blodplasman minskar vilket höjer halten blodkroppar. Kan tänka mig att det kan komma en eftersläng av ökad produktion an röda blodkroppar att processen sats igång, men den största effekten är minskad plasma. Den effekten hänger i ett tag. Det är en ganska häftig känsla när man kommer ner och får luft igen. Om man normalt har bra blodvärden kan man gå över tävlingsgränsen efter en höjdtur.

"Blood volume decreases. Plasma volume decreases by up to 25% within the first few hours of exposure to altitude and doesnt plateau until after a few weeks. This is partially a deliberate response by the body as reducing plasma (the watery part of blood) in effect increases the density of red blood cells. While no extra red blood cells have been produced in this acute phase, the amount of hemaglobin per unit of blood (called hematocrit) is now increased resulting in greater oxygen transport for a given cardiac output (1). "

http://www.sport-fitness-advisor.com/acclimatization-to-altitude.html
 
Jag tror nog det ger effekt, jag spenderade en vecka i Val d'Isere i vintras, veckan efter jag kom hem så lämnade jag blod och antalet blodkroppar har aldrig varit så bra som då, varken före eller efter.

Det kan ju vara klokt att lyssna på kroppen dock, bara för att din kondition är bättre så är inte lederna vana vid så mkt aktivitet och kan ta skada om man kör för hårt!
 
Hej!

Min erfarenhet är att har jag varit upp till runt 5000 meter så är effekten helt klart mer spring i benen efteråt, rent av som en studsboll. Det brukar sitta i ca 2 veckor sen rinner det ut i sanden.

Har jag varit högre, och då menar jag inte att jag bara varit uppe en snabbis och vänt utan varit där en tid, så blir jag istället svagare.

Jag har just nu fortfarande höjden från Muztagh Ata kvar i kroppen, där jag tältade på 7500 meter och sov totalt tre nätter över 7000 m, och jag har svårt att ta i ordentligt. Musklerna svarar inte som de ska och jag kan inte alls springa fort. De första träningsdagarna var det väldigt ansträngande att ta i och hjärtat gjorde sig påmint på ett olustigt sätt.

Det är nu drygt 2 veckor sedan jag kom ner på låg höjd och sakteliga funkar kroppen bättre och bättre. I förrgår funkade det bra att ta i ordentligt på cykeln. Idag ska jag för första gången sen jag kom hem testa lite tuffare träning och se hur kroppen svarar.

Jag vet inte men gissar att det finns någon brytningspunkt, där blodet helt enkelt blir för tjockt och det blir en nackdel istället för fördel. Eller så har det att göra med att musklerna sakteligen börjar brytas ner över 5000 m, över den höjden kan ju människan inte leva konstant, och att vissa funktioner i musklerna har tagit skada.

Hur som helst, den effekt som du känner är himla kul så så passa på att njuta!
 
Tack för svaret Annelie!
Vistelse över 7000m kan jag tänka mig bryter ner kroppen hela vägen till slutet. Det är riktigt högt!
Ska bli spännande att se hur din övernattning på över 8000m blir!

Det har nu gått nästan 2 veckor sedan jag kom hem och en testrunda löpning idag visade en prestationsnedgång givetvis. Tråkigt ,men sånt är väl livet.
Tur man ska tillbaka till alperna nästa år igen så man får njuta dels av vistelsen där och även hemkomsten efteråt.
 
hur hög höjd behöver man vistas på för att få nån effekt?

kommer jag flyga fram när jag kommer hem från semester som är 5 veckor på mellan mellan 1000 o 3000 meter. eller behöver man komma ännu lite högre upp?
 
Rör du dig på 3000m höjd i 5 veckor kommer du garanterat märka av en ökad syreupptagningsförmåga när du kommer ner på normal havsnivå pga flera röda blodkroppar som skapats. Under så lång tid kommer du förmodligen ha anpassat dig 100% till den höjden. Alltså, det du kan göra på havsnivå prestationsmässigt kan du nu göra på 3000m. På havsnivå kan du nu överprestera 1-2 veckor, typ.

Rätta mig någon om jag fel =)

/ Henke
 
Syrebristen

på 3000 m kompenseras inte fullt ut under acklimatiseringen. Dvs syreupptaget i liter per minut och därmed effekten blir lägre än vid havsytan. I vissa sporter som cykling kan det minskade luftmotståndet ändå ge en bättre prestationsförmåga på t ex Mexico Citys höjd (2240 m).

Det högre HB-innehållet försvinner successivt under ett par tre veckor vill jag minnas men jag hittar inte någon referens vid en snabb googling.

Thure
 
Hej

Jag var på mellan 3000m - 6000m under sex veckor nu i sommar. Vi var aldrig under 3000m, men acklimatiseringen blev ändå inte fullständig. Att ta några trappor i stan (3000m) lite raskare gav fortfarande mer flås och puls än motsvarande ansträngning på havsnivå, även efter sex veckor. Det var med viss besvikelse som man märkte detta...
 
Hej

Jag var på mellan 3000m - 6000m under sex veckor nu i sommar. Vi var aldrig under 3000m, men acklimatiseringen blev ändå inte fullständig. Att ta några trappor i stan (3000m) lite raskare gav fortfarande mer flås och puls än motsvarande ansträngning på havsnivå, även efter sex veckor. Det var med viss besvikelse som man märkte detta...

Va skumt. Undrar varför 6 veckor inte räckte till. Låter ju som mer än nödvändigt, efter det jag läst och hört.
 
Det är nog som Thureb skriver, att även om man praktiskt sett är acklimatiserad till 3000m så når man ändå inte riktigt samma prestationsnivå som vid havsnivå.

Att det minskade lufttrycket påverkar den fysiska prestationsförmågan även efter flera veckor kommer man nog inte undan, ens på ganska modest höjd som 3000m. Visst, man fungerar ju väldigt mycket bättre på 3000m efter sex veckor än efter några dagar, men helt optimalt blir det inte även om påverkan till slut kanske inte är så stor. Sex veckor är ändå inte så lång tid, jämfört med om man bor på 3000m.

Skulle man verkligen kunna acklimatisera sig helt till den höjden borde ju elitlöpare och andra både kunna sova och träna på 3000m, men det gör de ju inte eftersom intensiteten i träningen blir lidande, dvs de kan inte prestera som på havsnivå. Även om de har med sig mycket röda blodkropper etc ner till havsnivå så vägs det upp av nackdelen med att träningen inte kunnat ske optimalt. Därför vänder de på höghöjdsklättringens maxim "sov lågt, klättra högt" till "träna lågt, sov högt". Så har jag förstått det hela!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.