Ecco

Hur funkar Eccos kängor och skor för friluftsliv? Jag vet att de är bekväma, men hur är det med slitstyrka, stabilitet, vattentäthet osv? Funkar de att använda på vandringsturer i låglandet?
 
Funkar länge och väl.

Jag har haft mina Ecco Track lågskor i snart 2 år, i princip varje dag. Jag har inte blivit våt om fötterna en enda gång under denna tid. Jag räknar också med att skorna håller minst till nästa vår. Det finns dock ett stort problem. Skorna är i princip lika täta utåt som innåt. Problemen med fotsvett är alltså relativt stora. Innersaulan är heller inget vidare. Den släpper ifrån sig en hel del färg. Om man har vita sockar blir de bruna undertill på bara ett par timmar.
Sammanfattningsvis kan jag rekomendera skorna för allround bruk, men de är nog lite för klena för rent friluftsliv. En rekomendation är också att köpa ett par andra sulor.
 
Dålig kvalité

I likhet med öviga Ecco skor kvalitén bedrövlig även om skorna är sköna. På mina Ecco Track gick sömmarna framme vid tårna går upp efter en kort tids användning. Hålen är så stora att man kan stoppa in hela fingret och följaktligen fylls en stor del av skon med vatten om man kliver i en vattenpöl. Eftersom jag inte hade kvar kvittot vägrade affären (Ecco shop) att ta emot reklamationen. En kompis som har ett par likadana Ecco Track med likaledes spruckna sömmar lämnade in sina skor på reparation hos en skomakare som visserligen sydde ihop sömmarna, men han sydde även rakt igenom GoreTex membranet, så sedan dess är hans skorna definitivt icke vattentäta.

Jag avråder alla från att köpa Ecco skor p.g.a. den dåliga kvalitén. Jag har nog 3-4 par trasiga Ecco skor liggande i väntan på att få tag i någon på Ecco som vill ta sig an kvalitetsproblemen. Kanske ska jag helt sonika lägga alla mina trasiga Ecco-skor i ett paket och skicka till fabriken/importören och fråga varför dom gör så dåliga skor, trots att Ecco skryter över kvalitén i sina annonser/broschyrer, men inte en enda annons som jag läst törs Ecco tala om adress eller telefonnummer.

Per Brune / f.d Eccoanvändare
 
Varierar tydligen mkt.

Kvaliteten varierar tydligen väldigt mycket för mina Ecco Track har hållt i 2 år och håller, om inget oförutsett händer, ett rätt så bra tag till. Men om kvaliteten kan vara så dålig som du säger, så kan man väl inte annat än att avråda till att köpa dem.
 
adresser

Hej
Jag förstår inte hur du kan ha haft så svårt att hitta adresser. Jag chansade lite och gick in på http://www.ecco.se och fann inom två minuter adressen. Den är allafall

ECCO SVERIGE AB
Kardanvägen 2
Box 525
43219 Varberg
Tel.: (+46) 340 86700
Fax: (+46) 340 86770

Så nu kan du reklamera eller fråga varför de gör dåliga skor (håller förövrigt med, har också ett par ecco där en söm längst fram på foten gått upp. Helt klart illa)

// Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper Ecco biom hike Kläder 10
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44
hundhår Ecco Rugged Terrain, erfarenheter? Kläder 1
LarsMagnus Ecco Receptor mesh-skor Kläder 13
sajberjohan Ecco kängor Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.