Durlings led

Hej alla,
är det någon av er som har erfarenheter av Durlings led? Är lite nyfiken på denna som en alternativ väg upp till Keb...Västra leden är ju inte enda vägen upp...Funderar på att åka runt midsommar och början av juli; har inte varit uppe så tidigt på säsongen tidigare. Någon här som har lite knas på väder och sånt den tiden på året ?? Tips och idéer alltid välkomna.

Jag gick den förra året.
Trevlig tur och inte allt för svår, lite brantare klättring mot slutet, men inget som man inte klarar av utan problem.

Tältade i sinnivaggi, upp på toppen och ner till Kebb fjällstation.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gick den också förra året och kan bara hålla med metrotiger. Var förvisso den tyngsta sträckan vi gick, men inget oöverstigligt. Mycket stora stenar på slutet dock (inte kul för liten hund ;-)).
durling_sten.jpg

Månadsskiftet juni/juli är en fin tid däruppe tycker jag. Det är mycket snö kvar uppe på högre höjd vilket kan vara en fördel, för det blir lite variation mot all sten :) Men det kan förstås vara lite tunggått också. Vädret -tja det kommer att vara ljust, det är allt jag vet... Vad gäller Durlings led; inga problem, men börja tidigt, det är en lång dagstur från Singivagge.

Tack för alla era svar. Hur gick det för din hund?? Vi har en samojed med oss + skor att användas vid behov för att skona tassarna.

Tack för alla era svar. Hur gick det för din hund?? Vi har en samojed med oss + skor att användas vid behov för att skona tassarna.
Det gick bara bra. Lite sår på tassarna, men det gick på det hela fint. Hade också med skor för att skona tassarna under den tuffaste biten.
Jag misstänkte att ni skulle ha hund med er eftersom ditt användarnamn tyder på det - därav bilden med just vår hund.
Samojed är ju mycket större än vår lilla jrt, men jag var glad över att vår hund är bärbar. Nåväl, det skall säkert inte vara några problem för en Samojed att ta sig upp där. Om inte annat så är det ju inte lika stora instabila stenar överallt - vi gick mest rakt på ;-)

Lycka till!

GIck den i somras (upp västra, ner Durlings). Durlings rekommenderas, mycket lättgången. Men se till att hålla till söder om jokken som rinner ut i Tjäktjavagge! Själv glömde jag kolla kartan och vi hamnade på norra sidan. Det går en stig där också, men med obehagligt farliga/branta partier - utsätt dig inte för det i onödan särskilt inte om du går med packning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips