Dunsovsäck - material till mellanväggar?

Jag har planer på ett sovsäcksprojekt men är lite osäker på materialval till fackens mellanväggar. (Skal och fyllning blir Pertex Quantum och 800 cuin dun).

Vanligast i hemmaprojekt verkar vara no-see-um/myggnät (thru-hiker, andersj m fl), men kommersiella säckar verkar använda material med mer stretch. Om Marmot Hydrogen kan man t ex läsa att "Stretch Tricot Baffles Provide Ultimate Strength, Durability and Bag Life".

Det verkar vettigt att använda ett material som tål en del drag/påfrestning - pajjar en mellanvägg är man ju rökt. Jag funderar på något i stil med tjockare nylonstrumpor - finns sånt material att köpa på löpmeter?

Vad har ni som sytt egna quiltar/säckar för tankar och erfarenheter kring detta?

Tack på förhand,
Fredrik

Kan denna mesh vara något?

Har tyvärr ingen erfarenhet om användningen som mellanväggar. Spontant låter det bra men jag kan jag tänka mig att det är svårare att sy i.

Kan du tipsa om vart du köpt ditt dun? Pris?

Lycka till!

/ Tomas

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Det blev vanligt "no-see-um", myggnät, från Extremtextil. Verkar ju fungera bra för andra... Har dock inte börjat sy än, får se hur det utvecklar sig.

Jag har beställt dun från http://roberts.pl/, en polsk sovsäckstillverkare som flera på detta forum köpt av verkar det som. Jag betalar 67 euro för 500 gr, 800 cuin. Frakten är rätt dyr, har för mig att de ville ha 35 euro för "courier" eller 15 för "vanlig post". Paketet har inte kommit än så jag vågar inte ge ett slutgiltigt bu eller bä ännu... Återkommer.

Fredrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips