dunn jacka och dunn vest????

just curious what your experiences are with down jackets or down vests in regards to durability?

just bought a haglöfs LIM down VEST and a haglöfs LIM down HOOD and the outer material is ripstop but very thin.

does it rip easily? is it abrasion rseistant when rubbed against rocks or ice? how about if in the forest and trees or sticks rub against the outer fabric?

gärna svara på svenska

Jag har inte testat de nämnda plaggen, men jag har hittills inte lyckats riva upp mina dunplagg. Så länge du är försiktig tror jag inte det är några problem. I skogsmiljö använder inte jag dunplagg, eftersom jag är rädd för glödsprätt (flying sparks and embers from a fire).

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har en Haglöfs LIM dunjacka (utan huva). Tycker att den känns himla känslig, men det enda som har haft sönder den är glödsprätt när jag har haft den vi brasan utan ett skal utanpå. Jag använder den bara när jag är still i princip (det går ju inte att röra sig i den utan att bli jättevarm).

Bra fråga tycker jag. Är det nån som har testat att utsätta den för lite påfrestningar? Själv har jag varit ganska rädd om min.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips