Dun kvallite?

Jag fick höra i en sportaffär att dun som har kvalliten från 800 och uppåt måste vara plockad från baken på levande djur för att få benämnas med "QUALITY 800" och "QUALITY 900" Det skulle vara därför tex Ajungilak kallar sitt fyll för 700+ de använder samma slags dun men djuret är avlivat före plockning. Är det någon som kan bekräfta eller avslå detta?

Jag sover fortfarande gott i min Marmot med 800 fyll!

Det verkar vara olika standarder i Europa och i USA, nedanstående såg jag på Rab:s hemsida:

750+/ 660+ EU 850+/725+ US

Ajungilaks 700 borde alltså vara samma som Marmots 800, eller?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad spelar det för roll?

Skulle en fjäder som kommer från en nyligen dödad gås vara sämre än en som kommer från en levande?

Hur är det?
Växer inte fjädrar ut igen?
Gör det mycket ont på gåsen om man plockar den levande(tänker på hönan Agda som blev plockad).

Fel! Det måste vara plockat från baken på en sovande gås av en plockare med inoljade boxarhandskar för att få benämnas quality 800 och uppåt.

Men nä. Talet för bärigheten har ju inget att göra med hur något är plockat utan med...bärigheten. Däremot måste en lappkniv vara gjord av en lapp för att få kallas lappkniv :eek:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips