Dun i dunjacka

Halloj!
Jag har en dunjacka av modell Mountain Hardwear Sub Zero Parka. Har upptäckt att det är mycket tunnare lager med dun på insidan av armarna, skall det vara så? Jag har inte tänkt på det tidigare och det skulle vara trevligt att få reda på om det är fler som har likadant. Det behöver inte vara på en likadan jacka, bara det är dun.
/Magnus

the north face dunjacka

Halloj!

Jag har en kort "the north face" dunjacka och jag har inte någe mindre dun någonstans, utan det är jämnt fördelat. Kanske "gnuggas" det bort från undersidan när man använt den ett tag??

Ha det gott!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jodu,

Det är på tok för lite dun i MHW:s dunjackor (i ärmarna vill säga). Jag har haft två "sub zero parka" som jag reklamerat för de gick sönder samt att de hade lite dun i främst armvecken. Efter reklammationerna fick jag ett "bra pris " på en "absolut zero parka" som jag antog. Tro det eller ej men det är tunnt med dun i armvecken även på den jackan. Man hävdar att dunet vandrar till baksidan av ärmarna så man får puffa fram det men jag har puffat mig less på ärmarna utan resultat. Om det är tillräckligt med dun runt ärmarna borde dunet rimligtvis inte kunna vandra runt. Jag har dessutom en liten "marmot down sweater" för småturerna och på den vandrar inte dunet runt utan där funkar det bra.

Slutsats; marmot kan och MHW kan inte?!

/Urban.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips