Dufourspitze

Är det ngn som har erfarenheter att dela med sig om bestigning av Dufourspitze? Alla synpunkter och råd välkomnas.

Jag och en kompis besteg Dufourspitze för ett par år sedan. Det jag kan säga är att det handlar om en alpin bestigning och inte vanlig trekking. Däremot rör det sig inte om någon regelrätt klättring.

Ett utdrag från min blogg kring bestigningen av berget:

Efter att vi hade vilat upp oss nere i Zermatt tog vi bergståget till Roteboden för att sedan vandra över Gornegletscher till Monte Rosa-hyttan. Vi fortsatte sedan upp till 3900 m höjd där vi slog upp vårt tält. Det betydde att vi "bara" hade 750 höjdmeter att göra nästa dag. [...]
Till en början är det en ganska brant snöpulsning upp till ryggen som består av ömsom exponerade kammar, ömsom småkruxiga klippblock. En travers som tog ganska rejält med tid. Väl på toppen insåg vi att traversen till Nordend inte kändes helt lockande. Det hade nog varit bättre att komma från andra hållet, dvs. att klättra uppåt och inte nedåt. Vi gick ned samma väg som vi kom...

Man vandrar över glaciär, och det innebär att man bör vara utrustad för glaciärräddning. Stegjärn, isyxa, rep + alpin utrustning är nödvändigt på Dufourspitze. Det är inte bara att "gå". Kammen till toppen är hyfsat exponerad. Ett polskt gäng som kom efter mig och polaren gick faktiskt så långt att de satte löpande säkringar, men det är inget måste. Dufourspitze är graderat till PD+

Dock är det en fin bestigning och upplevelsen är underbar, så jag kan absolut rekommendera turen. :)

Mvh /Joel

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips