Drönare på äventyr

Jag är dessvärre en av de människorna som inte har några vänner, än mindre någon att gå på äventyr med.

Men jag vill ändå ha bilder på mig när jag är på ensamma äventyr. Vilket gör att jag överväger att införskaffa en drönare. På så sätt kan jag få både film och bild!

Någon som har tips på en smidig och bra som ni använder? Funderar bland annat på en DJI mini 4. Drönaren isäg väger 249g och sen då kontroll och extra batteri, tror tot är jag under 1000g då.

Vad har ni för erfarenheter?

Gärna en som är någorlunda tyst med så man inte stör så mycket ;)

Jag är dessvärre en av de människorna som inte har några vänner, än mindre någon att gå på äventyr med.

Men jag vill ändå ha bilder på mig när jag är på ensamma äventyr. Vilket gör att jag överväger att införskaffa en drönare. På så sätt kan jag få både film och bild!

Någon som har tips på en smidig och bra som ni använder? Funderar bland annat på en DJI mini 4. Drönaren isäg väger 249g och sen då kontroll och extra batteri, tror tot är jag under 1000g då.

Vad har ni för erfarenheter?

Gärna en som är någorlunda tyst med så man inte stör så mycket ;)
Tror de flesta hobbydrönare låter ungefär lika mycket.

Tänk på var du tänker flyga, inte alla områden tillåter drönarflygning, flygtekniskt lär du dig det på kursen för drönarkort men sen finns även vissa natrområden som har lokal regler som förbjuder det.

Tänker du vara stilla nrä du filmar eller vill du att drönaren följer dig när du cyklar eller åker skidor så se till att den klarar det.
DJI 4 mini pro har fått många goda omdömen. Är man nybörjare har den kollisionsksydd i flera riktningar och det är bra. Fundera på om du ska ha separat handkontroll eller nyttja mobiltelefon. Tänk också på hur du vill ladda batterier: bära många, aldda från powerbank eller solell?

/Patrik

• Gilla
Reactions: Imp
Tror de flesta hobbydrönare låter ungefär lika mycket.

Tänk på var du tänker flyga, inte alla områden tillåter drönarflygning, flygtekniskt lär du dig det på kursen för drönarkort men sen finns även vissa natrområden som har lokal regler som förbjuder det.

Tänker du vara stilla nrä du filmar eller vill du att drönaren följer dig när du cyklar eller åker skidor så se till att den klarar det.
DJI 4 mini pro har fått många goda omdömen. Är man nybörjare har den kollisionsksydd i flera riktningar och det är bra. Fundera på om du ska ha separat handkontroll eller nyttja mobiltelefon. Tänk också på hur du vill ladda batterier: bära många, aldda från powerbank eller solell?

/Patrik
DJI var ju så smarta när dom tog fram mini serien för den är under 250g och drönarkortet är endast krav om den väger över 250g. Men naturområden och lokala regler måste man fortfarande ha koll på såklart!

Vad som lockade DJI 4 mini pro var också att det är skärm på handkontrollen. Ja absolut en till pryl som behöver laddas men då vet jag ju mobilen inte dör lika fort och inte sätter mig i en sits där jag inte kan kontakta folk för att jag flög för mycket med drönaren XD.

Har ingen erfarenhet själv men kikat en del på DJI Neo, det som tilltalar är storleken, priset och att du inte behöver flyga den själv.. Kanske värt att kolla upp..

Har ingen erfarenhet själv men kikat en del på DJI Neo, det som tilltalar är storleken, priset och att du inte behöver flyga den själv.. Kanske värt att kolla upp..
Kollade på Neo med, men tyckte att 4 mini pro levererade bättre bilder och var värd det extra.

När du skriver "Behöver inte flyga själv" menar du man säger till den i appen att följa än? Eller?

360° kamera på spö är ett annat alternativ som kan ge väldigt läckra aktionsekvenser. Jag har flera skridskokamrater som gjort fina videos.

Thure

• Hjärta
Neon har förprogrammerade "flight modes" typ cirkla,följ, etc dvs de vanligaste för att fånga el filma ett ögonblick..
Du slår på, väljer mode med ett knapptryck och släpper iväg den så som jag fattar det så har den rätt kort tid från att du plockar fram den till att den börjar jobba, man behöver alltså inte aktivt flyga och filma själv, vilket tilltalar mig..

Neon har förprogrammerade "flight modes" typ cirkla,följ, etc dvs de vanligaste för att fånga el filma ett ögonblick..
Du slår på, väljer mode med ett knapptryck och släpper iväg den så som jag fattar det så har den rätt kort tid från att du plockar fram den till att den börjar jobba, man behöver alltså inte aktivt flyga och filma själv, vilket tilltalar mig..
"Följ" har väl 4 mini pro också?
LIte mer osäker på programerade rutter men trodde den hade det också.

/Patrik

Jo det stämmer.. DJI Neo är dock betydligt billigare..

Och som sagt tidigare, sämre bildkvalitet men om det handlar om att tex posta på Instagram/Facebook tror jag att det nog funkar tillräckligt bra.
Flertalet kollar väl sociala medier på mobilen..

Senast ändrad:
  • Gilla
Jo det stämmer.. DJI Neo är dock betydligt billigare..

Och som sagt tidigare, sämre bildkvalitet men om det handlar om att tex posta på Instagram/Facebook tror jag att det nog funkar tillräckligt bra.
Flertalet kollar väl sociala medier på mobilen..
Beror väl lite på vad man är ute efter. Tycker personligen det är enorm skillnad på bildkvaliteten så för mig faller Neo bort för det.
Men om man inte är ute efter den kvaliteten så blir man säkert nöjd med Neo. Jag sparar hellre lite längre för bättre bilder ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim2024 Tips på tält Allmänt om friluftsliv 12
SamiHuutoniemi App för att plotta GPX på MinKarta Allmänt om friluftsliv 11
Speedgoat Allmän uppsträckning av samtalstonen på forumet. Allmänt om friluftsliv 3
wayhide Modifiera till en Pull-Forward-System på Höftbältet Allmänt om friluftsliv 2
Benetoft Tälta på camping - säkert? Allmänt om friluftsliv 44
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
avslutat_medlemskap_250127 Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg