Drivande GPSspår

Observerade på förmiddagens skridskotur drivande spår när jag åkte i ostlig rikning.

Spåren längs med Sicklasjöns södra strand borde ligga i stort sett över varandra men spåret när jag åkte åt öster driver successivt åt norr trots att jag hela tiden åkte utmed södra stranden. Jag kan tänka mig flera felkällor.

En stor kraftledning går i nordydlig riktning över sjön vilket framgår på bilden nedan.

Mobiltelefonen låg i den högra jackfickan tillsamman med GPSen.

Den högra jackfickan kanske låg lite i radioskugga så att signalen studsade mot den branta sydstranden eftersom spåret i motsatt riktning blev korrekt?

Skulle också kunna bero på att färre satelliter mottogs under färden mot öster jämfört med mot väster?

Försökte bifoga även gpx-filen men det gick inte. Kanske går det att lägga den som en zip-fil men jag verkar inte ha tillgång till ett sådant program finns det ett sådant i windows 7?

GPSen är en ett par år gammal Garmin Vista HCx.

Thure
 

Bilagor

  • gpsstörning.jpg
    gpsstörning.jpg
    241.4 KB · Visningar: 691
Troligtvis har det med tillfälliga atmosfärsstörningar att göra, även om förstås bristande satellittillgång också kan bidra. Vi närmar oss sakteliga ett solfläcksmaximum, så atmosfärsstörningar lär bli vanligare under de närmsta 3-5 åren.

Under mina tester har jag ofta noterat att sticker gps-mottagaren i väg i sidled, så sticker den också iväg i höjd. På min Magellan Explolorist XL får jag ibland starta om den på en "känd 3D-position" när den driftar iväg. Jag justerar då främst höjden. Kan du se (geoid-korrigerade) GPS-höjden på din Vista HCX, eller får du bara fram tryckhöjden?

Det finns en tjänst någonstans på nätet, där man i efterhand kan se om det har varit atmosfärsstörningar.

På Swepos hemsida under satellitprediktion kan du även se hur många satelliter som ska finnas tillgängliga under en viss tid. OBS! Glöm inte att klicka bort GLONASS innan du sätter igång själva beräkningen. GLONASS har du ingen nytta av i din Vista HCX...
/Niklas
 
OK. Samma sak här?

Hej

Upplevde lite konstig tracking igår när jag var ute på löptur. Fyra varv på samma bana. På sista biten under sista varvet spårar GPS:en (310XT) ur.
Atmosfäriska störningar alltså?!
 

Bilagor

  • nytorp.jpg
    nytorp.jpg
    27.8 KB · Visningar: 424
Man får ju tänka på att satelliterna inte ligger på samma plats hela tiden utan roterar runt jorden. Det innebär att antalet "synliga" sattelliter varierar över tiden. Så även om man står still med GPS:en så kan det hända att noggrannheten varierar.

Det bästa är ju egentligen om spåret ritas med en bredd som motsvarar positionens noggrannhet, då får man lite mer förståelse över hur felet fungerar.
 
Springer man i skogar eller andra områden med hinder för signalerna kan det ställa till en hel del, det också. Problemet med dagens högkänsliga mottagare är att de nästan alltid ger en position, hur eländig signalkvalitén än är. Min första GPS, en eTrex Vista (första varianten) tappade signalerna så snart det kom något alls i vägen, men om den faktiskt visade positionen var det för att den tämligen väl visste var den var någonstans. Mina senare skogsmullevarianter, som exempelvis GPSmap 60 CSx, visar ju en position om man så är i tunnelbanan (nåja, lätt överdrivet), men ibland är den knappt i samma kommun, när signalerna är synnerligen svaga och multipath är deras mest framträdande egenskap.
 
Mina senare skogsmullevarianter, som exempelvis GPSmap 60 CSx, visar ju en position om man så är i tunnelbanan (nåja, lätt överdrivet)

Faktiskt inte så överdrivet som du tror. Jag har, med en eTrex H, lyckats få signal och position nere i Stadshagens underjordiska T-banestation som t.o.m. är en bergstation! Men den ligger ganska ytligt så det är nog inte så mycket berg ovanför den. I de flesta underjordiska stationer tappar man dock GPS'en signalen, men i de underjordiska stationer som ligger ytligt och som inte har större byggnader över sig, där kan man få GPS-signal. Det kanske går bättre i ytliga bergstationer för betong brukar ju ha en massa ameringsjärn i sig.

Apropå radiokommunikation i underjorden gjorde jag följande experiment på 1980-talet då Stockholm fortfarande hade en mellanvågssändare: jag tog med mig en bärbar radio ner i Stadions T-banestation som är en av de djupare stationerna i Stockholm. Redan i biljetthallen en våning under gatuplanet hördes inte FM-sändarna längre. Mellanvågen hördes däremot ända ner till plattformen (som ligger ca 30 meter under markytan) med i stort sett full styrka. Men gick man in i en T-banevagn, då hördes inte mellanvågen längre -- våglängden (ca 300-400 meter) var alldeles för lång för att kunna ta sig genom fönsteröppningarna i vagnarna.

Mobiltelefoni däremot (våglängd 15 eller 30 cm) funkar alldeles utmärkt inifrån vagnarna för dom betydligt kortare vågorna tar sig lätt in genom fönstren i vagnarna.
 
Hej

Upplevde lite konstig tracking igår när jag var ute på löptur. Fyra varv på samma bana. På sista biten under sista varvet spårar GPS:en (310XT) ur.
Atmosfäriska störningar alltså?!

Ditt fel ser ju mest ut som ett skalningsfel.
Profilen är ju rätt, men den har krympt lite och därmed dragit sig NNV.
Jag tvivlar pâ att en ändrad satellitgeometri skulle ge just den effekten. Jag ltar mer ât att din mottagare inte klarat att ta signlaen helt korrkt sista varvet och varit marginell men rätt de tidigare varven.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.