Drickbart vatten?

Jag slänger in ännu en fråga när det gäller Rogen området.
Det tillhör väl inte "lågland" men inte heller fjäll landskap så går det att använda vattnet i sjöarna som dricksvatten, utan att behöva koka/rena det?
Jag håller på att packa för fullt och funderar på om jag ska ta med vattenrenaren eller inte, slipper jag så spar jag ju ett halvkilo:)

Tacksam för snabbt svar då jag åker på lördag.

/Dennis

Det går alldeles utmärkt att dricka vattnet i Rogenområdet. Jag har vandrat där många gånger och länge. Bra vatten.

Raskesven

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har inget exakt svar till dig. Men varför inte prova att ringa Länsstyrelsen i Dalarna eller till STF (Grövelsjöns fjällstation), de har båda stugor i området och kanske kan hjälpa till med din fråga.

Tackar för svaren, då är det bara att "sörpla" ur sjön och så sparade jag lite vikt i packningen, kanon..! Det är lätt hänt att PowerFramen vill bli lite för tung ändå...

/Dennis

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips