Drickbart vatten?

Jag slänger in ännu en fråga när det gäller Rogen området.
Det tillhör väl inte "lågland" men inte heller fjäll landskap så går det att använda vattnet i sjöarna som dricksvatten, utan att behöva koka/rena det?
Jag håller på att packa för fullt och funderar på om jag ska ta med vattenrenaren eller inte, slipper jag så spar jag ju ett halvkilo:)

Tacksam för snabbt svar då jag åker på lördag.

/Dennis

Det går alldeles utmärkt att dricka vattnet i Rogenområdet. Jag har vandrat där många gånger och länge. Bra vatten.

Raskesven

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har inget exakt svar till dig. Men varför inte prova att ringa Länsstyrelsen i Dalarna eller till STF (Grövelsjöns fjällstation), de har båda stugor i området och kanske kan hjälpa till med din fråga.

Tackar för svaren, då är det bara att "sörpla" ur sjön och så sparade jag lite vikt i packningen, kanon..! Det är lätt hänt att PowerFramen vill bli lite för tung ändå...

/Dennis

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips