Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det?

Har varit ute i bistert väder under förra veckan (15-20 minus och blåst) och hade min camelback drickasäck med min i ryggan närmast ryggen, fylld med cirka 50gradigt vatten på morgonen men redan efter någon dryg timme ute är det ispropp och jag kan inte dricka. Jag har ändå kompletterat den med slangisolering av neopren (från camelback själva) samt sytt en dubbel fleecepåse att förvara själva vätskeblåsan i. Tyvärr har inte min rygga möjlighet att ha slangen "i axelremmen" och då det är en hyfsat dyr lavinrygga vill jag inte byte bort eller modifiera den närmnvärt. Jag bet även sönder gummimunstycket i min iver att tina isen i munstycket i munnen med både värme och mekanisk tandbearbetning. Ser att nyare camelback har grövre slangdiameter än min, är det bättre eller sämre?
Jag är ganska noga med att blåsa tillbaka västka (tills det bubblar i säcken) då jag druckit och att sedan stänga ventilen vid bitmunstycket så jag inte trycker fram ny vätska med ryggen/ryggsäcken.

Finns någon bra isolerad drickasäck med frysobenäget munstycke som funkar i kallt väder?

Jag gillar koncepetet att dricka via framdragen slang utan att ta av ryggan, särskilt på väg uppför.

/Patrik
 
Hej Patrik,

En lösning som funkat för det mesta för egen del är att köpa en klassisk rörisolering (typ som den här: https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rorisolering/rorisolering-rak-2-m-2000023027) och klä in hela slangen inklusive munstycket i denna. Fult och klumpigt, men betydligt bättre isolering än den där neoprenstrumpan. Sen brukar jag personligen lägga själva vätskeblåsan i ärmen på min dunjacka och "rulla" in den i hela dunjackan.

Men förr eller senare brukar det frysa i munstycket ändå, tyvärr.

/ Stefan
 
Hej Patrik,

En lösning som funkat för det mesta för egen del är att köpa en klassisk rörisolering (typ som den här: https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rorisolering/rorisolering-rak-2-m-2000023027) och klä in hela slangen inklusive munstycket i denna. Fult och klumpigt, men betydligt bättre isolering än den där neoprenstrumpan. Sen brukar jag personligen lägga själva vätskeblåsan i ärmen på min dunjacka och "rulla" in den i hela dunjackan.

Men förr eller senare brukar det frysa i munstycket ändå, tyvärr.

/ Stefan

Tackar för tips, ska kolla på hur "ostyrig" slangen blir den denna och om jag behöver fixa nya fästen för att få slangen att sitta lite lagom fast längs ryggans axelrem - lite kardborröglor kanske löser det. fanns ju ävne vinklar man kanske kan sätta över munstycket.

Ska också prova att isolra hela blåsan bättre med mitt värmeplagg i ryggan.

Ser fram emot fler tips på hur jag kan lösa, "dricka utan att stanna i kyla".


/Patrik
 
När jag cyklade vintertid med 'camelbak' i ryggan, så petade jag in munstycket i lämplig öppning innanför jackan.
Dvs stora dragkedjan, bröstficka eller tom ventilationsdragkedjorna under armarna.
Det var det enda som höll munstycket isfritt.
I övrigt gjorde jag som du, blåste tillbaks vattnet i slangen.
 
Armaflex heter ett annat fabrikat av rörisolering som är tämligen smidigt och följsamt, det skulle jag välja.
 
Hej, när det är riktigt kallt skippar jag camelbagen. Även fast man ibland lyckas hålla den isfri så blir det krångligt om det fryser på i munstycke/slang när man toppturar. Har isolering och brukar stoppa in slang innanför jacka, men brukar inte vara nån garanti för att det inte fryser. Kör 0,5 l PET-flaska nerstoppad i tjock hemskickad ullstrumpa som ligger i en ditsydd ficka "midjeväska" fram på axelremmen. Går sedan att fylla på när den är slut med vatten från termosen. Samt går bra att ta fram utan att stanna eller ta av sig ryggsäcken.
/Mats
 
Ser fram emot fler tips på hur jag kan lösa, "dricka utan att stanna i kyla".

/Patrik

Spontant förslag som jag aldrig testat och inte tänkt färdigt heller: Gör nån lösning där du fäster nån slags förvaringsficka för munstycket på axelbandet. Och sätt i en sån där plasthandvärmare, sån som har ett litet membran i sig som man klickar för att den ska bli varm. Kan det kanske hjälpa?
 
Spontant förslag som jag aldrig testat och inte tänkt färdigt heller: Gör nån lösning där du fäster nån slags förvaringsficka för munstycket på axelbandet. Och sätt i en sån där plasthandvärmare, sån som har ett litet membran i sig som man klickar för att den ska bli varm. Kan det kanske hjälpa?

Men det fryser även i slangen, inte bara i munstycket...

/Patrik
 
Om man prompt vill ha enkel vattenkomfort även när kylan biter i borde man väl mellan slangen och exvis armaflexisoleringen kunna modifiera in ett par värmestrumpor eller dylikt. Kan tillägga att armaflex går fint att limma med kontaktlim så man kan bygga ngt fiffigt runt munstycket.
 
Jag använder inte mina vätskepåsar i ryggsäcken så mycket. Huvudinvändningen är att det är svårt att ha koll på hur mycket jag dricker.

Att ha både påse och slang innanför kläderna fungerar bra på flera sätt. Hela påsens innehåll håller nära kroppstemperatur och slangen fryser inte. Jag har mest använt detta när jag tävlat på skridskor (Vikingarännet). Alltså utan ryggsäck och med påsen instoppad i mittfickan bak på en cykeltröja innanför det yttersta klädlagret men det borde kunna funka att ha påsen t ex ovanför en lågt sittande ryggsäck eller på magen? om man åker skridsko. (Reservation för vad som händer om man ramlar och landar på vätskepåsen.) Blåsa tillbaka vätskan som du gör är också bra.

Min vätska har jag i glastermos ( kaffet) och i enliters stadiga plastflaskor (Nalgene HDPE) inlindade i dunrastjackan (oftast varm blåbärssoppa) och måste alltså ta av mig ryggsäcken för att dricka. Värt besväret tycker jag. https://www.amazon.com/Nalgene-Square-Narrow-Mouth-Bottle/dp/B003EM550G/ref=sr_1_5?keywords=2+oz+nalgene+bottle&qid=1674556462&sr=8-5&th=1&psc=1

En kunskap är att man vid vätskebrist behöver dricka ca 4 dl vätska för att magsäcken skall börja tömma sig och åstadkomma snabbt upptag av vätska vilket sker i tunntarmen.

Termosmugg i plast eller träkåsa gör att den varma drycken är behagligt tempererad även en eller ett par minuter efter upphällningen.

Thure



fika.JPG
61wEYo+xHLL._AC_SL1500_.jpg
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nzuri Kontorsråtta fryser om händerna – saknar pung Utrustning allmänt 25
Karvonen Nokia 5140, fryser? Utrustning allmänt 9
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
tretrop Trä, folk och verktyg - nu i helgen på Subtopia i Botyrka Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...