Dränkt kamera, hjälp!

Jag dränkte min Nikon D70 i lördags vid fiske (vadade för djupt). Jag plockade ur batteriet så fort som möjligt och hängde upp kameran på tork. I måndags (efter 2 dagar) hade displayerna kommit tillbaka men spegeln hade "hakat" upp sig i uppfällt läge. Idag så funkar spegeln men det är ungefär två sekunders fördröjning från det att jag spegeln öppnas tills dess att den stänger oavsett vilken slutartid jag väljer. Kameran verkar känna av att det sitter ett minneskort i kameran eftersom det syns på displayen hur många kort det finns kvar att ta. Det bli tyvärr inga bildresultat på minneskortet vilket det ju borde bli även om spegeln är öppen för länge.

Finns det någon som vet av en duktig kameradoktor i Västerbotten, eller har ni några tips?
Eller ska jag bara vara cool och vänta ett par dagar till?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vänta några dar. Funkar det inte då så tycker jag det är ett försäkringsärende. Om det nu överhuvudtaget går att åtgärda kameran på en kameraverkstad, så blir det nog dyrare än vad det skulle kosta att köpa en begad D70. Bara att dom tittar på kameran går nog på närmare en tusenlapp.

Min spontana gissning är dock tyvärr att det inte ser så ljust ut för den kameran.

Saltvatten

Ett tips till alla som någon gång råkar tappa eller doppat någon typ av elektronik i saltvatten! Är att så fort som möjligt ta ut batterier/minneskort m.m. och sedan skölja kameran/Gpsen m.m. med sötvatten så fort som möjligt, så ni får bort allt saltvattnet! Saltvatten förstör elektronik enormt mycket och dessutom fräter... Skölj snabbt med sötvatten och låt sen elektronik prylen självtorka minst en vecka, är det en mycket dyr grej! Så rekommenderar jag efter sötvatten sköljningen att kontakta närmaste reparatör omgående... Men glöm inte kontakta ditt försäkringsbolag innan!!!

Och glöm inte att försäkra dina dyra saker, en bra hemförsäkring täcker det mesta, om inte den täcker allt, kolla med ditt försäkringsbolag om dom har en så kallad drulleförsäkring! Den brukar täcka det mesta och flesta missöden. Och är betydligt billigare än dom som diverse elektronikkedjor och butiker försöker lura på er… Se upp här! Kolla med erat försäkringsbolag innan ni tecknar en försäkring hos någon butik om ni ändå väljer detta alternativ, ni kanske redan har en bra försäkring och man kan inte få ut pengar från två olika försäkringsbolag vid en skada. Så här gäller det att kolla upp sitt försäkringsskydd och spara pengar…

Jag läste just upp din fråga för fotografen som sitter mitt emot mig och (som har användt Nikon i alla år) han säger att det bästa är att ta kontakt med Nikon omgående och skicka kameran till dem för service. Eller åtminstonde få ett kostnadsförslag på vad det kan gå lös på. Nikon har en väldigt bra kundservice - Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips