Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men...

jaja@hej.com (C...)

Gäst
Provade för första gången att åka långfärdsgrillor för några veckor sedan på SSSK's välkommentur.


Jag har åkt inlines sedan 96 (inline-hockey och "street/ramp" skridskor) och anser mig vara mycket
erfaren inline åkare. Spelade även en hel del hockey som ung och har märkt att övergången från Inlines
till hockeyrören och vise verca får mig att känna mig som Bambi på hal is varje gång. Efter någon timmes
åkning brukar det rätta till sig och man hittar så att säga rätt "känsla igen". Inför premiärturen med
långfärdsskridskorna hade jag inga större förhoppningar om att åka med nån vidare elegans eller stil, utan
var mer inställd på att klara av SSSK's "ormen". Döm om min förvåning när jag upptäckte att det kändes
som jag inte gjort annat än åkt långfärdsskridskor i mitt liv. Visserligen håller jag på med en rad balanskrävande
sporter i övrigt och har väl utvecklad balans och koordination men jag fick ändå en smärre chock över hur
"lätt" och naturligt det kändes. Min slutsats är att Inlines och långfärdsskridsko tekniken är långt mer besläktade
med varandra en vanlig skridskoåkning (hockeyrören).


Så kommer jag fram till min egentliga fundering. Under 1999 har jag gjort allt fler långturer på mina Inlines och
har spontant utan att egentligen tänka på hur eller varför utvecklat min egen teknik till någonting som jag just fått
reda på kan liknas vid sk. "double push". Jag kom i kontakt med begreppet via artiklar på SSSK's hemsida och fick en
riktig aha upplevelse. Min (som jag trodde) något "aviga" teknik är tydligen sedan länge etablerat i speedskating
kretsar. Nåja, där ser man. Jag tar det som ett bevis för att det som känns rätt för kroppen också oftast är den
mest effektiva tekniken.


Så till min fråga. Är detta något man även utövar på is? Är i så fall tekniken den samma eller
behöver man anpassa den för is. Under min första och enda provtur på långfärdsskridskor försökte jag sträva efter samma
teknik jag använder på asfalt men upplevde att skridskorna "spårade" något mer en hjul och att det därför var svårare
att gå över från innerskär till ytterskär (kanske skall man slipa skenan med mer kurva?). Eftersom jag har noll och ingen
erfarenhet på is skulle det vara intressant att höra om någon har erfarenhet av detta eller är jag ute på hal is...


/C.
 

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Hett ämne debatten pågår

Det ligger en hel del i vad du skriver C.
Det pågår en debatt i ämnet bl a på SSSKs hjul@sssk.se e-postlista för inlinesåkare. Se http://www.sssk.se/hjul/arkiv.htm för webarkiv av diskussionen så här långt.



Det dröjer nog åtminstone ett par år innan vi har någon sorts facit.


Thure
 

pekka.virkkunen@kolumbus.fi (Pekka Virkkunen)

Gäst
Hett ämne debatten pågår

Double-push fungerar inte på is, men är den efektivaste stilen för inline-åkning. om man vill åka snabbt med långfärdskrisko är lös häl, 45-50cm bladlängd och SalomonSNS Profil/Pilot som gäller. Ursäkta min svenskspråk!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haavard Jag räddade (kanske) en man från att drunkna i dag Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...