Dörrsjöarna månadsskiftet maj/juni?

Vintertider är ju planeringstider.

Av tradition brukar vi ge oss ut på årets första fjällvandring kring månadsskiftet maj/juni. Oftast kring Marsfjället där vi vet att det oftast är mer eller mindre snöfritt kring den tidpunkten (se exempelvis här och här)

I år är vi sugna på att testa något annat område vid samma tidpunkt och har tankar på Dörrsjöarna från Arådalen. Någon som har erfarenhet av hur det brukar se ut i de trakterna kring den tiden? Naturligtvis är det ju omöjligt att säga men generellt sett, hur brukar det se ut där, tidig eller sen vår?

//Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är rätt lite snö där i år än sålänge. Så chansen finns ju att det blir snöfritt rätt snabbt. Dock kan det ju fortfarande komma mycket snö

Vintertider är ju planeringstider.

Av tradition brukar vi ge oss ut på årets första fjällvandring kring månadsskiftet maj/juni. Oftast kring Marsfjället där vi vet att det oftast är mer eller mindre snöfritt kring den tidpunkten (se exempelvis här och här)

I år är vi sugna på att testa något annat område vid samma tidpunkt och har tankar på Dörrsjöarna från Arådalen. Någon som har erfarenhet av hur det brukar se ut i de trakterna kring den tiden? Naturligtvis är det ju omöjligt att säga men generellt sett, hur brukar det se ut där, tidig eller sen vår?

//Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto

Jag och en kompis var till dörrsjöarna 6-9 juni 2013. Var jättefint och rekommenderas verkligen! Vi hade inga problem med snö, självklart låg det snö i vissa dalgångar men överlag var det barmark. Nere vid själva dörrsjöarna fanns inga spår av snön (se mina bilder). Hur det blir i år är som sagt omöjligt att veta, men med tanke på hur lite snö vi har nu skulle jag gissa att det är övervägande barmark där även i år.

Jag och en kompis var till dörrsjöarna 6-9 juni 2013. Var jättefint och rekommenderas verkligen! Vi hade inga problem med snö, självklart låg det snö i vissa dalgångar men överlag var det barmark. Nere vid själva dörrsjöarna fanns inga spår av snön (se mina bilder). Hur det blir i år är som sagt omöjligt att veta, men med tanke på hur lite snö vi har nu skulle jag gissa att det är övervägande barmark där även i år.

Hade visst missat det här svaret, tack för infon!

Passar samtidigt på att lyfta tråden igen, någon som har koll på läget just nu?

//Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto

Har inte varit på plats, men på håll så ser man att snötäcket på oviksfjällen har krympt väldigt mycket senaste dagarna. Och värmen ska ju hålla i sig ett tag till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips