Dörrsjöarna månadsskiftet maj/juni?

Vintertider är ju planeringstider.

Av tradition brukar vi ge oss ut på årets första fjällvandring kring månadsskiftet maj/juni. Oftast kring Marsfjället där vi vet att det oftast är mer eller mindre snöfritt kring den tidpunkten (se exempelvis här och här)

I år är vi sugna på att testa något annat område vid samma tidpunkt och har tankar på Dörrsjöarna från Arådalen. Någon som har erfarenhet av hur det brukar se ut i de trakterna kring den tiden? Naturligtvis är det ju omöjligt att säga men generellt sett, hur brukar det se ut där, tidig eller sen vår?

//Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det är rätt lite snö där i år än sålänge. Så chansen finns ju att det blir snöfritt rätt snabbt. Dock kan det ju fortfarande komma mycket snö
 
Vintertider är ju planeringstider.

Av tradition brukar vi ge oss ut på årets första fjällvandring kring månadsskiftet maj/juni. Oftast kring Marsfjället där vi vet att det oftast är mer eller mindre snöfritt kring den tidpunkten (se exempelvis här och här)

I år är vi sugna på att testa något annat område vid samma tidpunkt och har tankar på Dörrsjöarna från Arådalen. Någon som har erfarenhet av hur det brukar se ut i de trakterna kring den tiden? Naturligtvis är det ju omöjligt att säga men generellt sett, hur brukar det se ut där, tidig eller sen vår?

//Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto


Jag och en kompis var till dörrsjöarna 6-9 juni 2013. Var jättefint och rekommenderas verkligen! Vi hade inga problem med snö, självklart låg det snö i vissa dalgångar men överlag var det barmark. Nere vid själva dörrsjöarna fanns inga spår av snön (se mina bilder). Hur det blir i år är som sagt omöjligt att veta, men med tanke på hur lite snö vi har nu skulle jag gissa att det är övervägande barmark där även i år.
 
Jag och en kompis var till dörrsjöarna 6-9 juni 2013. Var jättefint och rekommenderas verkligen! Vi hade inga problem med snö, självklart låg det snö i vissa dalgångar men överlag var det barmark. Nere vid själva dörrsjöarna fanns inga spår av snön (se mina bilder). Hur det blir i år är som sagt omöjligt att veta, men med tanke på hur lite snö vi har nu skulle jag gissa att det är övervägande barmark där även i år.

Hade visst missat det här svaret, tack för infon!

Passar samtidigt på att lyfta tråden igen, någon som har koll på läget just nu?

//Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto
 
Har inte varit på plats, men på håll så ser man att snötäcket på oviksfjällen har krympt väldigt mycket senaste dagarna. Och värmen ska ju hålla i sig ett tag till.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.