Dödsolycka vid Mont Blanc

Ja, då får man väl ta och satsa på en kurs med UCPA nästa år. Mest är jag intresserad av Mont Blanc kursen som är på ca 2 veckor. Vi får väl se. Får väl lära mig lite franska tills dess, som en sorts försäkring. :)

/

Re: UCPA:s alpinistkurs

SWE3171; sa:
Så är det en solid alpin grund du vill ha så kan jag rekommendera kursen. Allt för ofta stöter jag på svenska klättrare som är tekniskt kompetenta på både klippa och is men som inte har vissa mycket grundläggande alpina färdigheter. Dessutom handlar alpinism inte bara om kunskaper utan lika mycket ett tankesätt vilket förmedlades bra när jag gick kursen.

Har du fler frågor så är det bara att fråga på!
/m

Låter utmärkt. Det är just den alpina delen jag är ute efter. Klättring kan jag lära mig på hemmaplan.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fransk vs Svensk säkerhet

Obestridbara fakta,

Jag öppnar gärna en ny tråd som behandlar olika säkerhetstänkande i Sverige/Frankrike, av vilka jag själv helt har adapterat den senare. Men den här diskussionen tycker jag man enkelt kan avsluta med att ställa den enkla frågan:

Hur många svenskar har omkommit i Franska alpinkurser i erkänt högalpin/farlig miljö?

Hur många svenskar har omkommit i Svenska alpinkurser i Kebenekaisemassivet?

Vad jag vet står det 1-0 till Sverige.

Obestridbara fakta???

Hmmm. Nu kan jag ju inget om franskt säkerhetstänkande, men jag kan inte låta bli att notera ett och annat.

Vare sig det står 1-0 till Frankrike eller Sverige, så kommer inte en händelse att vara tillräckligt för att dra några slutsatser om det.

Jag anar att skulle man ta en liknande fråga, typ antalet omkomna fransmän i svenska alpinkurser och jämföra det med antalet omkomna fransmän i franska alpinkurser, så blir resultatet rätt förödande för det franska systemet.

De som kan mer får gärna ge lite fakta att ta på. Min gissning från andras inlägg är följande:

- svenskt säkerhetstänkande beträffande hur saker skall göras (kommandon, knopar etc) är "tyskt" strukturerat och minskar riskerna mer än det franska (framför allt för nybörjare).

- franskt guidesystem (som bygger på bergsguider med lång utbildning) är betydligt säkrare än det svenska där vem som helst kan kalla sig guide (dock ej bergsguide). Eventuella språksvårigheter och/eller guider som tycker att klienterna måste begripa något själva, kan snabbt förskjuta fördelen med det franska guidesystemet till en nackdel för svenskar som förväntar sig att allt är minutiöst avriskifierat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips