Än en gång, fler bilister tar chansen att köra om vid möte om man cyklar på ett led än på två.
Hur går det till praktiskt? Vem vill agera buffertzon?
Än en gång, fler bilister tar chansen att köra om vid möte om man cyklar på ett led än på två.
Varför utsätter de sig för risken då alternativ finns? Jag känner att det finns ett motstånd av cyklisterna att välja cykelvägen. Då undrar jag varför man gör det medvetna risktagandet. Cyklister som inte väljer cykelvägen är förbehållet de med bockstyre och snabb utrustning.
Frågan har inget med bilisterna att göra - endast indirekt.
Varför utsätter de sig för risken då alternativ finns? Jag känner att det finns ett motstånd av cyklisterna att välja cykelvägen. Då undrar jag varför man gör det medvetna risktagandet. Cyklister som inte väljer cykelvägen är förbehållet de med bockstyre och snabb utrustning.
Vad gäller gruppkörning så hade jag önskat att cyklisterna åtminstone visar så pass mycket respekt för bilarna att de slutar att yra runt och köra om varann och byta plats inom klungan tills bakomvarande bil har kört om.
Borde inte alla cyklar som skall färdas på väg utrustas med sidospegel så de kan se faror bakom sig? På övriga fordon i trafiken är det ju så (lasbilar, bilar, moppar etc)
Varför inte?
Den absoluta majoriteten av alla bilister visar hänsyn och förstår att det inte bara är de som har rätt att vistas efter vägen - efter sina egna hittepåregler.
Än så länge har mina värsta cykelincidenter inskränkt sig till omkörningar så backspegel tagit i armbågen. Däremot i bil har jag krockat med annan bil som struntade i högerregeln - ska jag sluta köra bil för det?
Men det är här dina fina resonemang fallerar. I praktiken gör fler bilister vansinniga omkörningar trots trängda lägen och mötande trafik, om de tycker att det finns plats att slinka förbi ett enkelled oavsett hur långt det är.Kan man inte säkert köra om, så ligger man kvar bakom - enligt både lag och sunt förnuft.
Vissa cyklister gör om vägar som är transportleder till sin träningsbana och tar sig frihet att cykla i bredd - tvärt emot gällande lag.
Är det det här du undrade över?
http://motionskalender.se/artiklar/item/142