Djungeläventyr/Jaguar

Hej!

Jag ska med en kompis till Syd Amerika och resa runt lite 2012. Jag har ingen riktig erfarenhet av riktiga expiditioner och synnerligen inte han. Jag har gett mig ut i djungeln själv på dagsturer endast i afrika och asien, aldrig försökt göra längre turer.

Så jag tänkte passa på att fråga, är det någon som har gjort ett 5-10 eller ännu längre hikingturer in i djungel. Vet någon hur det är i nationalparker i Syd Amerika, är lag på att ha en guide med sig exempelvis? Är det någon som har tips ang förebyggande mot sjukdomar och utrustning som behövs.

Slutlign undrar jag om det är någon som sett Jaguar eller vet områden i sydamerika där det finns goda chanser att de en.

Mvh Wilhelm
 
Det är extremt svårt att få se leoparder i ett relativt öppet landskap. Sannolikheten att få se en jaguar i djungelmiljö är nära nog obefintlig.
 
Jag tror mycket väl att det finns en chans att se jaguar, det handlar om tillvägagångs sätt och hur pass fokuserad man är på att få se djuret. Att åka ut på en djungeltur, helt random utan efterforskning om området och med en guide som inte riktigt vet någonting annat än "det vanliga" är nog chanserna obefintliga.Men om man är beredd att försöka söka runt vart sannolikheterna är som störst, tälta i djungeln och kanske skaffa någon som kan spåra är det kanske nya odds..?
 
Eu var det gott om Jaguarer i skogen i Nicaragua medan vi var där. En av våra 200 killar på 20 olika platser såg en en morgon nere vid bäcken. Alla spanade var så säker på det. Vi bodde styvt en månad i djungeln.
Själv såg jag en Ocelot på ett år, den behagade sola på vägen annars hade jag aldrig sett den.
Så tillfället ges inte så lätt även om man är uppmärksam.
En naturfllmare jag talade med hade jagat Jaguaren i månader innan han hittade en jägare som visade honom var Jaguaren höll hus, då tog det bara 10 dagar innan de såg den och efter 21 dagar hade han fått sina bilder.
Var beredd på att det tar tid. Lång tid i tropisk djungel kan vara rätt påfrestande. Men kan oxså ge belöningar.
 
Hej
I september 2008 åkte jag och min man till Brasilien. En del av resan tillbringade vi i Pantanal, Mato Grosso, ett våtmarksområde i sydvästra Brasilien. Där hade vi turen att få se två jaguarer inom loppet av 20 minuter. Båda katterna sågs från båt. Om man åker transpantaneira road så långt söderut man kan - till Porto jofre - kommer man till ett stort flod och biflodsområde där det finns jaguarer och jätteutter. Hela tanspantaneira i sig är ett äventyr - den sträcker sig ca 15 mil rakt söderut - en dammig väg som består av ca 150 träbroar. När vi besökte Pantanal var det i slutet av regnperioden vilket innebär att det är lättare att få se däggdjur och otaliga fåglar.
Om du vill se bilder från pantanal (jaguar) så kan du se den här sidan:

www.susanders.se

/Susanne
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.