Säger bara: "Bo-bo-bo-bo-bo-Borka! Ma-ma-ma-ma-ma-MATTIS! MA-MATTIS! MA-MATTIS!!!!"
Skämt åsido, snyggt!
Skämt åsido, snyggt!
Tack.Snyggt.
Det här är ett skogs-kallväderplagg, Är bara ute efter värme och ventilation med denna...Jag hade valt att lägga till ett tätvävt/hårdslaget bommullstyg ytterst (precis som på förlagan du länkade in om jag inte misstar mig) för att göra den lite mer motståndskraftig mit vind och väta.
Tack.
Det här är ett skogs-kallväderplagg, Är bara ute efter värme och ventilation med denna...
Har använt en "tunn" Swanndri ylleskjorta ytterst hela vintern ned till -30 utan problem förutom att den saknar huva. Men jag tänker göra en bomulls- alt bom/pol-anorak att dra över när det blåser riktigt grisigt.
Samerna använde/använder en lös huva/överdel (kommer inte ihåg namnet?), men jag kommer att köra på inuitstuket med flera anoraker i lager. De har innerst en tunn anorak i glatt material som glider lätt mot övriga kläder, en isolationsanorak och ytterst en vindanorak - allt sammanhållet med säkerhetsnålar eller dylikt.
Den ser något bylsig ut framtill, vid axlarna, armhålorna när du fäller ner armarna. Upplevs den så? Och går det att justera på mönstret i så fall?
Ursäkta novisen men skulle man kunna använda mönstret på annat grovt tyg?
Som Peter så erfaret skriver: "Bylsig o stor ska den vara, stramande plagg värmer inte."
Den skall kunna rymma mycket under utan att strama så jag har gjort ärmarna och kroppen vida. Vill man ha den tightare är det bara att justera armmåtten på höjden och kroppsmåttet på bredden.
Ser inga problem att använda mönstret till andra tyger - jag kommer att göra vindanoraken enligt det fast ännu lite större.
Tack Peter för lovorden - de värmer då de kommer från utsidans storsömmare
Handskarna är köpes - har inget mönster tyvärr.
Nu när jag kollar mer på bilderna ser jag att den är helt raksydd. Erfarenheterna från mina egna dylika projekt har visat att (det iaf för mig) är bättre med en som är något klockad, ibland ända uppifrån och ibland bara från naveln och neråt lite beroende på hur följsamt mateialet man fått tag i är.
Bältet utanpå är nästan ett måste, det ger plagget form (och underlättar benrörelser och hukande) och håller inne värmen.
Bara att sätta igång!Nu blev jag så sugen så jag ska kolla om jag inte kan rota fram nått kul att pyssla med...Ingan tyger som passar till nått liknande denna hemma tyvärr men en hel del vindpoplin och även en del grövre utrustningsväv...kanske ett nödtyg med fodral och snören...*försvinner mumlande för sig själv bort mot pysselhörnan*
Ett tips om du ska sy en bomullsanorak är att skaffa försvarets gammla och modifiera den efter dina behov. Blir både billigt och enkelt.