DIY barfota-vandringskängor?

Jag vill tillverka nåt som liknar dessa:
http://www.softstarshoes.com/adult-phoenix-boot-1.html

fast ofodrat och med tjockare mönstrad sula så man får bättre grepp, fast fortfarande "barfota"-sula dvs utan högre häl. Jag brukar reglera det genom att stoppa i olika innersulor istället.

Har hittat några men de verkar vara så jävla dyra allihop, det kan ju inte vara så svårt att tillverka själv. Nån som gjort det/vet var man kan hitta instruktioner?

Går det att köpa färdiga yttersulor nånstans ifrån?

Vad för slags läder kan man använda? Enklast (och billigast) vore ju att slakta nåt plagg eller några skor från loppis istället för att köpa nytt läder.
 
Jag vill tillverka nåt som liknar dessa:
http://www.softstarshoes.com/adult-phoenix-boot-1.html

fast ofodrat och med tjockare mönstrad sula så man får bättre grepp, fast fortfarande "barfota"-sula dvs utan högre häl. Jag brukar reglera det genom att stoppa i olika innersulor istället.

Har hittat några men de verkar vara så jävla dyra allihop, det kan ju inte vara så svårt att tillverka själv. Nån som gjort det/vet var man kan hitta instruktioner?

Går det att köpa färdiga yttersulor nånstans ifrån?

Vad för slags läder kan man använda? Enklast (och billigast) vore ju att slakta nåt plagg eller några skor från loppis istället för att köpa nytt läder.

Extremtextil har gummisula för diy.

Jag har låtit skomakaren ta bort befintlig gummisula med klack på ett par favoritskor och limma dit ny klacklös gummisula, kostade 300:- har jag för mig för nått år sen.
 
Dinte tjocklek lr mönster som nödvändigtvis ger en sula bättre grepp - d e gummiblandningen i sulan. Tänk bildäck.
 
Kul projekt!

Mixfishing.se har en del olika läder för knivtillverkning. Både rårand och shaft, borde gå att köpa lagom bitar där. Kläder är ju ofta i tunnare läder. När du sytt kanske du kan lämna in till en skomakare för att få den klädd i gummi. Eller så limmar du fast från ett fatbike/mtb däck om du vill göra allt själv.

/Gustav
 
Om du ger upp så fall inte för Phoenex. Sulan slits oerhört fort trots att det ska vara Vibram. Kängorna var jättebekväma från början. Skinnet är sådant att de har en tight fit från början och sen formar sig efter foten. Bara det att de fortsätter att göra det och blir med tiden väl rymliga i sidled. Skinnet är också för tunnt för att klara terräng. Gick i mina mycket ett par år, men inte i terräng i nån egentlig mening. De var väldigt bekväma innan fossingarna började slinka omkring för mycket därinne.

Det var inte vad du frågade efter, men jag ville varna ändå.

Till din egentliga fråga, jag har ett par gamla militärkängor (typ 50-tal eller äldre) i brunt läder som jag funderat på att ta till skomakarn och fråga om de går att fixa till. Typ slipa av klacken och sätta på en mjuk gummisula (bara lädersula nu). Det enda som hindrar mig är att jag lagt bort dem i mitt proppfulla förråd. Tror dock att de ändå kanske blir för stela för mig. I mitt fall är det viktigt att både sko och sula är böjlig och följsam, annars får jag ont.

Men idén att hitta ett par gamla/begagnade kängor och göra om dem är nog värd att tänka på. Från före tiden där skorna var uppbyggda på olika sätt alltså och klacken är det enda man behöver få väck. Ofta är det högre kvalité med läderbindsula och grejer. Vida tår brukade de också ha, om de är för fältbruk ivf.
 
Tack för tipsen! Speciellt det där att sula om äldre skor, det ska jag kolla mer på.
Synd att det är så svårt att hitta bra begagnade läderkängor. Förutom på överskott, men har hört att de gamla militärkängorna håller dåligt, kanske de har drabbats av torröta genom att stå oinsmorda i 20-30 år...
 
Tycker tvärtom att obegagnade gamla militärkängor verkar vara i prima skick. Begagnade kängor och skor brukar se mindre roliga ut. Mina var fina från början och jag fettade in dem rejält innan de försvann där i förrådet för många år sen. Återfann dem för några år sen och de såg fortfarande fina ut. Tyvärr minns jag ju inte var jag såg dem då...

Kanske ska man hoppa på en kurs i skomakeri. Utbudet av tåliga barfotingar är ju inte så hejsan och som sagt dyra. Väldigt sugen på Lems Boulder i skinn. Men jag har ju två par i nylon och det får väl vara nån måtta.
 
Tack för tipsen! Speciellt det där att sula om äldre skor, det ska jag kolla mer på.
Synd att det är så svårt att hitta bra begagnade läderkängor. Förutom på överskott, men har hört att de gamla militärkängorna håller dåligt, kanske de har drabbats av torröta genom att stå oinsmorda i 20-30 år...

Ja, det är innersulorna i modernare (senaste 15 åren) militärkängor som består av skumgummi och som torkar ihop så att hela sulan lossnar. Samma problem finns också med andra kängor
 
Det är M90 kängan av vissa årgångar som har en värdelös självförstörande sula , går säkert att hitta info på nätet om detta
 
Det har Meindlkängor också kan jag berätta. Hade ett par som jag bara provgick runt kvarteret typ. Sen blev jag långvarigt sjuk och kunde inte använda dem till det jag köpt dem för och de blev av olika skäl stående bortglömda i många år. Hittade dem och började ha dem på kvällspromenaderna för att gå in dem. Gick bra ett par gånger, sen lossnade ena sulan. Hela sulan. Hängde kvar bara längst fram i tån. Blev en märklig gångstil på hemvägen. Nåt jäkla fyllningsmaterial hade förvandlats till smul. Bara att slänga dem. Säkert samma skräp med de flesta moderna skor och kängor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
olundell DIY-projekt i ull Gör det själv 18
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
Calexico DIY Pumppåse Thermarest Gör det själv 3
_tobbe_ Visa upp dina DIY! Gör det själv 17
Kavring DIY - löstagbara stånghållare Gör det själv 0
DK13 Kajaktillbehör DIY Gör det själv 38
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
KristianMattiasson DIY crazy creek stol Gör det själv 4
Tommy1 DIY Ally kanot Gör det själv 16
fetgris DIY - Quilt for dummies Gör det själv 12
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
Micke R. DIY - Exped Arc Tarp Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
peter1969 Lista över internetbutiker för DIY Gör det själv 3
Kvarnträsk DIY Wool blanket anorak Gör det själv 47
MTB DIY bloggar Gör det själv 1
tallabomba DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade Gör det själv 47
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5
Kvarnträsk DIY vattentät kameraväska Gör det själv 32
Staffan Andersson Bra ritprogram för DIY Gör det själv 2
Staffan Andersson DIY på nätet... Gör det själv 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...