Diretissima och Riss?

I väntan på bra klätterväder har jag testat lite på en sport som jag förut ändast ägnat ett lätt förakt: Fåtöljklättring. Inte lika kul som att klättra, men bättre än Farmen. Fast jag inser att det kommer att ta lång tid att bli duktig; att lära sig när Messner sa vad osv. Men jag försöker så gott jag kan och tänkte börja med att utöka mitt ordföråd:

Jag har under dessa övningar blandannat använt två gamla nummer av Bergsport och då stött på uttrycken "Diretissima" och "Riss". Jag har mycket vaga uppfattningar om vad detta betyder så jag skulle vara glad om någon kunde förklara.

/nybörjare innom fåtöljklättring
[Ändrat av Vandrare 2004-02-04 kl 11:14]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Riss = spricka

Diretissima kan förklaras som en klätterlinje som följer kortaste vägen mellan insteg och utsteg. (Lodlinjen från toppen).
(lättare att rita än förklara).Den prickade bilden på "berget" är diretissiman.

I I
I . I
I . I
I . I
I . I
I . I
[Ändrat av JohnnyL 2004-02-04 kl 13:02]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg