din favorit kniv under 100:-

Smörkniven... kostar för det mesta typ 15:- på marknad, och man behöver inte bekymra sig över ifall eggen är vass eller inte.

Äger en mora som jag använder vi snickeri och rostskrapning och annat. Inget jag använder vid frilufsandet.

/Fredrik

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Smörkniven... kostar för det mesta typ 15:- på marknad, och man behöver inte bekymra sig över ifall eggen är vass eller inte.

Äger en mora som jag använder vi snickeri och rostskrapning och annat. Inget jag använder vid frilufsandet.

/Fredrik

så av alla knivar som bjuds ut upp till 100:- tycker du en smörkniv är det vettigaste valet??

Nu var ju frågan vilken favoritkniv under 100:- och inte vilket det vettigaste valet för frilufsande var och ja då blir det nog smörkniven. Finns många otroligt vackert snidade knivar som nästan kostar gratis. Lukten av en nysnidad smörkniv är heller inte fel, gärna En om jag får välja.

Även för frilufsandet skulle nog en smörkniv kunna komma rätt högt om inget oförutsett händer. Det är väl typ det jag använder kniven till mest iaf. Möjligen att tälja grillpinnar också, och det kan ju bli lite jobbigt med en smörkniv.

Kniv är väl annars lite som flytväst när man paddlar. Skönt att ha om man plurrar men rätt överflödig om man håller sig på rätt köl.

/Fredrik

I köket

respektive ute vid matlagning har jag många favoriter i den här prisklassen.

Moras filekniv med plastslida platsar t ex i kajakpackningen. Optimel såväl i köket som i friluftslivet.

Victorinox har små fruktknivar med plastskaft som är bra till allt möjligt och som är billiga, (de har många dyrare knivar också).

I köket har vi flera Sveico kockknivar i olika storlekar.

För att inte tala om specialvarianter som osthyvlar och potatisskalare.

Köpte för ett par tre år sedan ett köksknivset från Fiskars på Lidl pris typ 69 kr för tre utmärkta knivar i olika storlekar.

Thure

Jag tror det är väldigt intressant att titta på hantverkare i det här segmentet under 100:- De vill ha billiga knivar med hög grad av användarvänlighet. De kanske inte är de som högprioriterar att slipa om sina knivar men de vill ofta ha en kombination av skärpevaraktighet och seghet som gör att de kan bruka sin kniv ett tag innan den skall bytas/underhållas. De brukar sina knivar hårt men så långt jag ser är modellerna med tunnare stål, exvis hultafors hantverkarkniv eller mora 511 klart mer populära än hultafors grovkniv. Jag tror det beror på att den tunnare kniven saknar utpräglad sekundäregg och att det tunnare bladet gör att den skär bättre. Enda reservationen är ju att snickaren ofta har speciella brytverktyg som kofot etc.

Bosse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips