Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot)

Hejsan. Äger en Digitalkamera av märket ovan, sedan några månader tillbaka. Lånade en polares kamera av samma märke under en kortare fjällfisketur och tyckte bilderna blev förvånansvärt bra, m tanke på kamerans måttliga storlek och lilla objektiv. Speciellt närbilder kan bli väldigt skarpa.

Mindre bra är dock detta (såvida det ej är mitt urgamla grafikkort och än äldre monitor som är orsaken ), bilderna återges ej i naturlig färgtoning, utan allt blir lite mer grådaskigt. Men är det mkt. grönt, blir den gröna färgen överdrivet stark. Är det kameran el. datorutrustningen el. kanske bägge som inte riktigt håller måttet ??!!

Är det någon som äger en likadan kamera el. likn.??! Eller finns det någon av er som är insatt i den digitala kameravärlden ?? Mkt. TACKSAM för inlägg

//MVH David

äventyrförlivet; sa:
Hejsan. Äger en Digitalkamera av märket ovan, sedan några månader tillbaka. Lånade en polares kamera av samma märke under en kortare fjällfisketur och tyckte bilderna blev förvånansvärt bra, m tanke på kamerans måttliga storlek och lilla objektiv. Speciellt närbilder kan bli väldigt skarpa.

Mindre bra är dock detta (såvida det ej är mitt urgamla grafikkort och än äldre monitor som är orsaken ), bilderna återges ej i naturlig färgtoning, utan allt blir lite mer grådaskigt. Men är det mkt. grönt, blir den gröna färgen överdrivet stark. Är det kameran el. datorutrustningen el. kanske bägge som inte riktigt håller måttet ??!!

Är det någon som äger en likadan kamera el. likn.??! Eller finns det någon av er som är insatt i den digitala kameravärlden ?? Mkt. TACKSAM för inlägg

//MVH David

Det borde ju vara lätt att testa genom att du jämför bilderna på två olika skärmar. Min lilla hypotes är att det är fel på dina bildskärmsinställningar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
"Det borde ju vara lätt att testa genom att du jämför bilderna på två olika skärmar. Min lilla hypotes är att det är fel på dina bildskärmsinställningar."

Visst är det enkelt att testa på detta viset, men jag hoppades att det skulle vara någon av er som möjligen ägde en kamera av detta märke och möjligtvis gjort samma iakttagelser ! Det har inte blivit av att jag kunnat testa bildkvaliteten genom någon polares skärm !!! Kul ändå att se att det det finns någon m ambition att svara//

Utan att känna till just den kameran så skulle jag gissa på att vitbalansen inte är helt korrekt inställd. Troligen kan du ställa in olika ljusförhållanden som tex soligt/molnigt/glödljus/lysrör/auto eller dyligt. Är inte ljuset allt för knepigt så brukar auto fixa det någorlunda, men auto kan också ge lite tokiga färgtoner på bilderna.

Allra bäst är om du kan ställa in vitbalansen manuellt, på min gamla Olympus görs detta enkelt med ett knapptryck med kameran riktat mot något vitt. Då vet kameran hur färgtonerna skall ställas in för rätt färgåtergivning i det ljus som råder för tillfället.

Leif...

Sony DSC T1

Det stämmer att et går att ställa in kameran för olika ljusförhållanden. Men jag är osäker på om jag kan ställa in vitbalansen manuellt, skall dock testa genast. Hur som helst, tack för tipset. Kan vara guld värt, är som synes ingen fotograf, men har alltmer under årens lopp börjat uppskatta fotografering//

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips