Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot)

Hejsan. Äger en Digitalkamera av märket ovan, sedan några månader tillbaka. Lånade en polares kamera av samma märke under en kortare fjällfisketur och tyckte bilderna blev förvånansvärt bra, m tanke på kamerans måttliga storlek och lilla objektiv. Speciellt närbilder kan bli väldigt skarpa.

Mindre bra är dock detta (såvida det ej är mitt urgamla grafikkort och än äldre monitor som är orsaken ), bilderna återges ej i naturlig färgtoning, utan allt blir lite mer grådaskigt. Men är det mkt. grönt, blir den gröna färgen överdrivet stark. Är det kameran el. datorutrustningen el. kanske bägge som inte riktigt håller måttet ??!!

Är det någon som äger en likadan kamera el. likn.??! Eller finns det någon av er som är insatt i den digitala kameravärlden ?? Mkt. TACKSAM för inlägg

//MVH David
 
äventyrförlivet; sa:
Hejsan. Äger en Digitalkamera av märket ovan, sedan några månader tillbaka. Lånade en polares kamera av samma märke under en kortare fjällfisketur och tyckte bilderna blev förvånansvärt bra, m tanke på kamerans måttliga storlek och lilla objektiv. Speciellt närbilder kan bli väldigt skarpa.

Mindre bra är dock detta (såvida det ej är mitt urgamla grafikkort och än äldre monitor som är orsaken ), bilderna återges ej i naturlig färgtoning, utan allt blir lite mer grådaskigt. Men är det mkt. grönt, blir den gröna färgen överdrivet stark. Är det kameran el. datorutrustningen el. kanske bägge som inte riktigt håller måttet ??!!

Är det någon som äger en likadan kamera el. likn.??! Eller finns det någon av er som är insatt i den digitala kameravärlden ?? Mkt. TACKSAM för inlägg

//MVH David

Det borde ju vara lätt att testa genom att du jämför bilderna på två olika skärmar. Min lilla hypotes är att det är fel på dina bildskärmsinställningar.
 
"Det borde ju vara lätt att testa genom att du jämför bilderna på två olika skärmar. Min lilla hypotes är att det är fel på dina bildskärmsinställningar."

Visst är det enkelt att testa på detta viset, men jag hoppades att det skulle vara någon av er som möjligen ägde en kamera av detta märke och möjligtvis gjort samma iakttagelser ! Det har inte blivit av att jag kunnat testa bildkvaliteten genom någon polares skärm !!! Kul ändå att se att det det finns någon m ambition att svara//
 
Utan att känna till just den kameran så skulle jag gissa på att vitbalansen inte är helt korrekt inställd. Troligen kan du ställa in olika ljusförhållanden som tex soligt/molnigt/glödljus/lysrör/auto eller dyligt. Är inte ljuset allt för knepigt så brukar auto fixa det någorlunda, men auto kan också ge lite tokiga färgtoner på bilderna.

Allra bäst är om du kan ställa in vitbalansen manuellt, på min gamla Olympus görs detta enkelt med ett knapptryck med kameran riktat mot något vitt. Då vet kameran hur färgtonerna skall ställas in för rätt färgåtergivning i det ljus som råder för tillfället.

Leif...
 
Sony DSC T1

Det stämmer att et går att ställa in kameran för olika ljusförhållanden. Men jag är osäker på om jag kan ställa in vitbalansen manuellt, skall dock testa genast. Hur som helst, tack för tipset. Kan vara guld värt, är som synes ingen fotograf, men har alltmer under årens lopp börjat uppskatta fotografering//
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
macsailor UV-filter i fjällen med digitalkamera? Fototeknik 40
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
majjen Digitalkamera med GPS? Fototeknik 16
seobserver Digitalkamera i normalväder? Fototeknik 21
Damberg Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW? Fototeknik 6
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
ala Digitalkamera - gärna vattentät Fototeknik 46
SirKnasen Digitalkamera med mekanisk Zoom? Fototeknik 11
Rayban Digitalkamera i stark kyla... (batteri) Fototeknik 3
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
Nordstjärnan Digitalkamera-batteriernas livslängd? Fototeknik 4
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
malundin Är det billigare att handla digitalkamera i London? Fototeknik 6
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fredric_verklig.se Digitalkamera med bra slutartider... Fototeknik 8
schweingaard Digitalkamera för vinterfjäll. Fototeknik 2
littlebigohrn Hur funkar en DIGITALKAMERA? Fototeknik 3
hdn Robust digitalkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
Dan B Sony CyberShot Fototeknik 6
Camilla78 Canon Powershot G7 X vs Sony Alpha A5100? Fototeknik 3
avslutatmedlemskap160620 Sony Rx100 Fototeknik 39
niklasaxelsson Sony HDR-AS15 Fototeknik 5
YoinkFox Blixt till Sony a200 Fototeknik 1
Linnéasträdgård Är detta ett bra macroobjektiv till Sony? Fototeknik 6
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
Jock Scott Sony a 200 vs a 300 Fototeknik 1
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
bjonil Sony A100 och liknande Fototeknik 7
charliejohansson Digital Filmkamera? Sony DCR-IP55?? MicroMV?? Fototeknik 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.