Digital kamera i extremt kallt klimat?

Hej,
Jag funderar på att köpa en digital spegel-reflex- kamera (max 10 000SEK). Bor just nu på svalbard och funderar på att köpa grejer till vintern.
Är det någon som vet hur digitala kameror klarar sig i kallt klimat?
Vad jag förstår så kan man med analoga kameror tejpa fast batteri-ackar under jackan för att få längre livslängd funkar detta även för digitala kameror?

Tips och tricks på lösningar för att få det hela att fungera mottages tacksamt.

Longyearbyen Svalbard, 20040807, 4 grader.

// gustav

Det fungerar utmärkt

Hej Gustav,

Jag har använt digitala systemkameror en del under kalla förhållanden, (i alla fall -15) det fugnerar utmärkt. Batterier fungerar ju aldrig bra i kyla (deras inre resistans blir väldigt stor) och det gäller ju digitalkameror så väl som andra batteridrivna apparater. Dock drar en digital sytemkamera mycket mindre batteri än en digital kompaktkamera, så man klarar sig bättre. Det kan vara praktiskt att ha flera batteripack med sig och förvara de varmt nära kroppen när de inte används.

Om du vill ha en billig digital systemkamera så tycker jag du ska titta på Canon EOS 300D, den kommer antagligen också att falla i pris när Canons nya kameror kommer i höst/vinter.

Lycka till!

/Bo

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips