Hej,
Jag har begripit att USA för några år sen eller så stängde av det "slumpvisa felet" på GPS signalerna. Innan dess fanns det kostsamma specifika radioinstallationer för att korrigera felet (med DGPS alltså) tex för finlandsfärjor och annat som hade behov av ökad nogrannhet.
Men läste också helt nyss att DGPS signaler tydligen fortfarande sänds ut via RDS, alltså det system som digitalt berättar för tex bilradioapparater vilken station man lyssnar på.
Kan någon beskriva ifall DGPS gör nån nytta idag? Jag har sett att flera av de pouläraste GPS navigatorerna kallas "differential ready" o.dyl, vad betyder det (alltså: fattar att dom har en mottagare för DGPS signaler inbyggd - men vad betyder det i PRAKTIKEN i SVERIGE)? Tacksam om någon kan reda ut lite av det här.
mvh//P-A på Söder (Äntligen BAJEN!)
Jag har begripit att USA för några år sen eller så stängde av det "slumpvisa felet" på GPS signalerna. Innan dess fanns det kostsamma specifika radioinstallationer för att korrigera felet (med DGPS alltså) tex för finlandsfärjor och annat som hade behov av ökad nogrannhet.
Men läste också helt nyss att DGPS signaler tydligen fortfarande sänds ut via RDS, alltså det system som digitalt berättar för tex bilradioapparater vilken station man lyssnar på.
Kan någon beskriva ifall DGPS gör nån nytta idag? Jag har sett att flera av de pouläraste GPS navigatorerna kallas "differential ready" o.dyl, vad betyder det (alltså: fattar att dom har en mottagare för DGPS signaler inbyggd - men vad betyder det i PRAKTIKEN i SVERIGE)? Tacksam om någon kan reda ut lite av det här.
mvh//P-A på Söder (Äntligen BAJEN!)