Differentiell GPS (DGPS)... spelar det nån roll idag?

Hej,

Jag har begripit att USA för några år sen eller så stängde av det "slumpvisa felet" på GPS signalerna. Innan dess fanns det kostsamma specifika radioinstallationer för att korrigera felet (med DGPS alltså) tex för finlandsfärjor och annat som hade behov av ökad nogrannhet.

Men läste också helt nyss att DGPS signaler tydligen fortfarande sänds ut via RDS, alltså det system som digitalt berättar för tex bilradioapparater vilken station man lyssnar på.

Kan någon beskriva ifall DGPS gör nån nytta idag? Jag har sett att flera av de pouläraste GPS navigatorerna kallas "differential ready" o.dyl, vad betyder det (alltså: fattar att dom har en mottagare för DGPS signaler inbyggd - men vad betyder det i PRAKTIKEN i SVERIGE)? Tacksam om någon kan reda ut lite av det här.

mvh//P-A på Söder (Äntligen BAJEN!)

Visst gör DGPS nytta!

Förvisso har man tagit bort effekten av SA-störningen, men det fina med DGPS är att man når mycket högre noggrannhet än vad GPS medger.

Kolla följande länk om du vill veta mer:

http://user.tninet.se/~wsp498t/GPS/gps.htm

Den är förvisso från 1999 men principerna gäller fortfarande!

Mvh
/Magnus

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad jag vet...

En stor del av felet på GPS-apparater beror
av störningar i atmosfären. Om man har två
GPS:er hyggligt nära varandra varav den ena
befinner sig i en känd punkt kan man korrigera
för detta fel. Eftersom störningarna är lika för
bägge apparaterna kan man räkna ut störningarnas
storlek vid den fasta apparaten och kompensera
för detta i den rörliga apparaten (som kallas "rover").

Antar att det är detta som utnyttjas av färjor mm.
De har dessutom dyrare GPS:er som förutom
tidsdifferens tar hänsyn till våglängden.

(I förra veckan var jag ut och mätte med en GPS
som har en noggrannhet på 5mm. Den är dyr....)

Fasläget

Är detta möjligt?
Såvitt jag har förstått kräver en GPS som mäter fasläget på bärvågen lite tid på sig för att göra mätningen, tid där instrumentet inte kan flyttas. Det går ju inte att bestämma en enda punkt med 5 mm noggrannhet om man flyttar sig hela tiden.
Satelliterna åker ju med ungefär 14000 km/h (3900 m/s), vilket klart gör att fasläget ändrar sig raskt hela tiden, när våglängden bara är 0,2 m.

DGPS borde väl vara tillräckligt för färjor och liknande. Har de mindre marginal än 3 meter till kobbar och skär är de snett på det redan.

Anders

Vad är frågan?

Förlåt, men jag förstod inte riktigt frågan i det sista inlägget.

Visst rör sig satelliterna med hög hastighet men eftersom de också är väldigt långt bort blir ju inte vinkelhastigheten så stor så att den rimligtvis skulle ställa till med för mycket dopplerskift under de tidsperioder det är fråga om.

/Magnus

5mm fantastiskt

Berätta mer
hade ni två GPSer då en fast monterad på en fix punkt och en rörlig som du beskrev eller?
Var det en militär GPS

/Lukas

Det finns många sätt

Nej, jag förstod inte själv vad jag skulle fråga, eftersom jag inte riktigt visste vad jag ville ha svar på.

Jag har nu konstaterat att det är en väsentlig skillnad på statisk och kinematisk relativ bärvågsmätning. Enligt lantmäteriet kräver noggrannheter på 5 mm statiska mätningar, i regel med efterberäkningar. Dessa mätningar tar från 20 minuter upp till flera dagar.

Däremot kan man göra kinematiska bärvågsmätningar, med mottagaren i rörelse, och uppnå en noggrannhet på 10 - 30 mm.
Ett mellanting finns också, där man stannar till en kortare tid (en minut ungefär).
All bärvågsavkänning tycks vara känslig för störningar på mottagningen. Kontinuerlig signal under några minuter är att föredra.

Att jag undrade över om "detta är möjligt" berodde på att jag, i min okunskap, fått för mig att bärvågsmätningar bara fungerade vettigt med stillastående mottagare. Men nu vet jag bättre!

Okunskap övergår inte till idioti förrän man slutar fråga, sägs det.

Anders

DGPS i praktiken

Hej,

Kanske den ursprungliga frågan i denna tråd är vad man har för nytta av det i praktiken. Ni andra verkar vara otroligt insatta i tekniken men jag kan väl ge lite feedback från användarsynpunkt.

Ska du hitta ut ur skogen eller navigera en fritidsbåt så betyder DGPS väldigt lite. Du är ändå sällan mer än ett 20-tal meter från där GPS apparaten visar.

Ska du automatlanda ett flygplan eller navigera en finlandsfärja mellan 2 grynnor kan det nog vara värt den extra investeringen.

Satellitbaserat differentiellt

Ska bli kul att se om de satellitbaserade differentiella systemen, när de kommer igång ordentligt, ger bättre prestanda i Sverige. I USA kör ju FAA (Federal Aviation Administration) med sitt WAAS (Wide Area Augmentation System). Motsvarigheten i Europa ska heta EGNOS (Vete F-N Vad Det Betyder), men det lär inte vara igång ordentligt ännu. Japanerna skulle också igång med något liknande för en tid sedan, men deras satellit brann upp i uppskjutningen, så de får göra ett nytt försök. Dessutom måste dessa satelliter tydligen vara i geostationära banor, över ekvatorn, varför det blir dåliga vinklar här uppe i Sverige. Det går kanske bara att utnyttja vettigt i flygplan och på sjön.

Principen är densamma som för alla andra DGPS system, med fasta referensstationer, men finessen är att differensinformationen sänds ut via satellit, den också, så man behöver inte ha en extra antenn för att ta emot information på en helt annan frekvens än den som L1 har.

Tanken med detta är att det ska gå att använda till flygning också, med de krav på noggrannhet och tillgänglighet som ställs där.

Anders

Ja, ok 5mm.....

För att få den noggrannheten krävs som sagt en längre (minuter) mätning.

Om man bara ska hitta rätt så är det lite onödigt stor noggranhet. Men vi var ute och mätte lite geotekniska grejer (seismik, magnetfält, gravitationsanomalier osv) i samband med en arkeologisk utgrävning. Då behövs noggranheten. Som att använda en Teodolit fast enklare.

Utgrävningen är ett samarbete mellan Geovetar- och Arkeolog-studenter i Upsala. Om någon letar kul utbildning, kolla på:

http://www.utk.uu.se/w/

Inomskärsnavigering

Jag jan inte tänka mig att Finlandsfärjorna navigerar efter GPSen inomskärs. Det som gäller inomskärs är att titta och att använda radarn.

Jag hade för några år sedan tillfälle att följa med i styrhytten i en bogserbåt under en 16 h resa. Under en stor del av tiden var sikten som att titta in i ett mjölkpaket (helt vitt). Kaptenen sa att han inte skulle lämnat kajen utan radarn, trots GPS och DGPS. Kaptenen styrde hela tiden efter radarn + att han via lotsarna visste var och när vi skulle få möten med andra skepp.

Det är ”bara” det att en sådan radar kostar multum och kräver ett eget elverk.

Per

Gjorde lumpen som stridsbåtchef och DGPS´n användes som ett extra kontroll redskap, jag tycker att DGPS är bra när du t ex ska gå från öppet hav till att gå in i skärgården. Väl inne i skärgården är det som talare innan sagt radar och sjökort som gäller. Vid flera tillfällen passerade vi rakt över små öar, skär etc på DGPS´n medans vi i verkligheten naturligtvis gick fria från farligheter.

Men ett bra hjälpmedel tycker jag att DGPS´n är.
Det här är bara en reflektion över DGPS från min sida.

Må väl

Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips