Diff mellan trippmätare och spårlängd

Reflektion

Om man hade satt mätpunkter (trackpunkter) hela tiden så skulle naturligtvis spår och tripmätaren bli lika långa. Om jag svänger mycket småsvängar medan trackpunkterna bara lagras var 5:e meter så blir tripp mätaren längre än tracken, får man reflektioner så kan mätpunkterna "hoppa" ordentliigt. så man måste nog se trackloggen och se skillnaden för att förstå problemet...

Re: Reflektion

fafner; sa:
Om man hade satt mätpunkter (trackpunkter) hela tiden så skulle naturligtvis spår och tripmätaren bli lika långa. Om jag svänger mycket småsvängar medan trackpunkterna bara lagras var 5:e meter så blir tripp mätaren längre än tracken, får man reflektioner så kan mätpunkterna "hoppa" ordentliigt. så man måste nog se trackloggen och se skillnaden för att förstå problemet...

Här är trackloggen:
http://w1.570.telia.com/~u57007337/byamossarna_041106.plt

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vad man kan se vid en snabbtitt på spåret plottat är minst 12 längre eller kortare avbrott.
Dessa ger dig säkert en diff, antagligen räknar tripmätaren på ett annat sätt då avbrott uppstår.
Förmodligen är inget av dina avstånd helt rätt :)

gundj; sa:
Vad man kan se vid en snabbtitt på spåret plottat är minst 12 längre eller kortare avbrott.
Dessa ger dig säkert en diff, antagligen räknar tripmätaren på ett annat sätt då avbrott uppstår.
Förmodligen är inget av dina avstånd helt rätt :)

12? Hur ser du det?

Jag kan se två "luckor" markerade med en 1 i tredje kolumnen.

Anders

Kartex

Om man använder det annars rätt bedrövliga programmet Kartex, så får man positionerna i X och Y där sista siffran är 1 m (Kartex 3.05) i trackfilen. Kartex 4 och 5 har dessutom 2 decimaler.

Då är det lätt att se och räkna ut hur stort avståndet är mellan trackpunkterna. Tiden finns också med i trackfilen.
Öppna trackfilen i Excel.

Per Brune

OK

GPS:en är inställd på AUTO vad gäller insamlandet av trackpunkter. Tror nog att många av de längre avståndet beror på att kursen har varit rak och hastigheten jämn och GPS:en därför inte valt att lagra trackpunter.

Anders

ajn; sa:
OK

GPS:en är inställd på AUTO vad gäller insamlandet av trackpunkter. Tror nog att många av de längre avståndet beror på att kursen har varit rak och hastigheten jämn och GPS:en därför inte valt att lagra trackpunter.

Anders

Så kan det ju vara.
Jag läste nog mellan raderna innan jag skrev inlägget.

Har observerat samma skillnad mellan trippmätare och spårlängd efter joggingtur. Efter en del grävande har jag kommit fram till att trippmätaren endast registrerar då GPS;en har sattelitkontakt. Spårlängden beräknas utgående från lagrade koordinater och den blir således riktigare. Skillnaden bör således bli störst i skogig terräng.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips