Det där var en fin historia
Vadå hur säkringsmannen hanterar situationen? Det är väl bara för klättraren att släppa taget? Bara för att repet är slut så faller man inte i marken... Sedan så vet jag att en del klätterhallar har ordentliga bultar i golvet, går nog att ta sig ur systemet också vidare då... Men å andra sidan...
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det värsta du har sett
- Trådstartare johnliungman
- Start datum
Det där var en fin historiaVadå hur säkringsmannen hanterar situationen? Det är väl bara för klättraren att släppa taget? Bara för att repet är slut så faller man inte i marken... Sedan så vet jag att en del klätterhallar har ordentliga bultar i golvet, går nog att ta sig ur systemet också vidare då... Men å andra sidan...
Jag menade att Tomas och grannsäkringsmannen med största sannolikhet skulle ha ramlat in i varandra om Johan hade släppt taget. De skulle isf ha blivit ståendes skrev mot skrev utan något löst rep med varsin klättrare att säkra och drag i ena änden av repet (Johans). Det hade varit intressant att se
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det var väl några meter till en början (grannleder) men de hann kliva lite grann mot varann när de jagade mer rep, innan de fattade vad de hade ställt till med.Hur nära stod säkrarna egentligen?
2 meter sisådär.
Måste ha sett roligt ut. Men ingen risk för markfall om jag förstår rätt? Dock kanske en jobbig pendel.
EDIT: Angående inlägg #88 alltså.
Måste ha sett roligt ut. Men ingen risk för markfall om jag förstår rätt? Dock kanske en jobbig pendel.
Nejdå, ingen risk för markfall - båda klättrarna var högt uppe i taket när repet tog slut
Och ja, det såg vansinnigt roligt ut
Lite misslyckad nerklättring.
Kanske inte den värsta men dock en mycket rolig syn.
Jag och en vän var på Bistaberget och klättra på en led. Och ett tjeckiskt klätterpar var påväg att leda upp ättestupan (Nästan en 45gradig travers på 25-30m?). Vi studerade när försteman kom till toppen och kopplade in i ett ankare och tydligen skulle inte partnern upp. Så han kopplade helt sonika upp en quickdraw mellan sin repända och säkringsmannens och klättrade neråt och tog bort säkringspunkterna. När han kom mot början på leden så fick han slita kraftigt för att ta sig nedåt. Men kom till hyllan där första säkringen satt ca: 2-3m upp..
Där började vi undra hur han skulle lösa detta. Men såg att han klippte loss sissta säkringen tog i säkringsmannens rep och hoppade ut.
Båda flög kanske tio meter i sidled och ner för en liten kant. Aldrig någon riktig fara. Men fy vad ont det måste gjort
Kanske inte den värsta men dock en mycket rolig syn.
Jag och en vän var på Bistaberget och klättra på en led. Och ett tjeckiskt klätterpar var påväg att leda upp ättestupan (Nästan en 45gradig travers på 25-30m?). Vi studerade när försteman kom till toppen och kopplade in i ett ankare och tydligen skulle inte partnern upp. Så han kopplade helt sonika upp en quickdraw mellan sin repända och säkringsmannens och klättrade neråt och tog bort säkringspunkterna. När han kom mot början på leden så fick han slita kraftigt för att ta sig nedåt. Men kom till hyllan där första säkringen satt ca: 2-3m upp..
Där började vi undra hur han skulle lösa detta. Men såg att han klippte loss sissta säkringen tog i säkringsmannens rep och hoppade ut.
Båda flög kanske tio meter i sidled och ner för en liten kant. Aldrig någon riktig fara. Men fy vad ont det måste gjort
Men fy vad ont det måste gjort![]()
Blåmärket under min fot är fortfarande kvar
Det kanske mest ironiska är att båda klättrare i detta sammanhang är ingenjörer... Kanske något att fungera över nästa gång en flygplansvinge ser ut att vara ostadig?
Senast ändrad:
Ja, klart man kan göra så. Jag gjorde likadant på en liknande led samma dag. Men då var jag betydligt närmare mark som i mitt fall var gräs och förklarade för min säkringsman att "Du, nu flyger vi"
. Fast uppe på en hylla med berg o sten överallt så blir inte flygturen riktigt lika rolig.
Ja, klart man kan göra så. Jag gjorde likadant på en liknande led samma dag. Men då var jag betydligt närmare mark som i mitt fall var gräs och förklarade för min säkringsman att "Du, nu flyger vi". Fast uppe på en hylla med berg o sten överallt så blir inte flygturen riktigt lika rolig.
En del saker lär man sig genom att tänka till, en del saker lär man sig genom att inte tänka till!
Kanske inte det värsta, men jag reagerade på Mitt i Naturen på SVT. I två av tre sommarprogram har Mr Elmenäs klättrat i någon form. Först firning till korpbon och sedan trädklättring till örnnäste. Inte i något fall bar han hjälm, utan en keps med påtejpad kamera. Han t o m beskriver hur en sten for förbi hans huvud och visar hur lätt det är att knäcka en gren högt uppe i ett träd.
Man kan fråga sig om SVT inte har råd med ett hjälmfäste till kameran? Nog tycker jag man kan begära mer ansvar av ett stort tv-bolag när de visar "farliga" aktiviteter.
Man kan fråga sig om SVT inte har råd med ett hjälmfäste till kameran? Nog tycker jag man kan begära mer ansvar av ett stort tv-bolag när de visar "farliga" aktiviteter.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg