Det svider i ögonen

när det regnar har jag då och då lagt märke till.

Men inte förrän i morse tror jag att jag förstår varför.

Det regnade rejält och plötsligt började vänstra ögat svida och smärta. Lite bättre efter gnuggning/blinkning men besväret återkom. Trodde att jag fått in något sandkorn från ett stänk från en omkörande bil men när det senare regnade ännu mera började bägge ögonen samtidigt att smärta och svida.

Drog mig till minnes att skummgummi/neoprenkuddarna på insidan av hjälmen varit ganska sunkiga. Kanske löser regnvattnet upp svettsalter i kuddarna som rinner ned i ögonen och irriterar? Någon av er som har några observationer eller reflexioner?

Thure

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag har fått jevligt ont nån gång när jag spinncyklat eller styrketränat. Har förmodligen kliat mig i ögat efter att ha hållit i de förmodligen hyfsat ofräscha gummi/plastklädda handtagen. En gång för länge sen svullnade ögat upp så sjukt mycket så det blev akuten.

när det regnar har jag då och då lagt märke till.

Men inte förrän i morse tror jag att jag förstår varför...Drog mig till minnes att skummgummi/neoprenkuddarna på insidan av hjälmen varit ganska sunkiga. Kanske löser regnvattnet upp svettsalter i kuddarna som rinner ned i ögonen och irriterar?

Jag tvättar min hjälminredning så snart som hak- och kindremmar börjar frasa när man böjer dem....

Kan säga att butiksbiträdena brukar se rätt oförstående ut när man kommer in och frågar efter hjälmar med löstagbara remmar, men utifrån hur tvättvattnet ser ut så kan jag helt klart säga att det inte är nåt jag skulle vilja ha i ögonen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips