Det regnar in - skall man leva med det?

Jag gjorde ett litet experiment: Jag tog ett hörn av mitt nya tält, formade till en vattenpåse, och hällde i vatten. Det läckte inte.

Detsamma kan man göra med en sida från en kvällstidning. Men efter en stund börjar vattnet tränga igenom.

Jag har tält som sett helt täta ut som helst efter 3-4 timmars regn. Men efter 14 timmars regn så börjar det tränga igenom.

Detsamma kan man göra med en sida från en kvällstidning. Men efter en stund börjar vattnet tränga igenom.

Jag har tält som sett helt täta ut som helst efter 3-4 timmars regn. Men efter 14 timmars regn så börjar det tränga igenom.

Det kan man säkert, men faktum kvarstår att mina tält inte ens läcker efter tre dygns ösregn. Med pölar på taket. Synd bara att de är av "fel" märke... Men det kanske dina också är?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ja, det gör ju inget om tältet tål det :)
Sen kan jag nog personligen välja bort just den funktionen om istället sparar ett par kilo. Andra kanske väljer bort den funktionen för att spara ett par tusen. Men man vill ju såklart vara medveten om vad man prioriterar bort...

Självklart, tack för det! :) Det går faktiskt inte att få allt, det var precis det jag ville säga!

Det är synd om folk som frågar om råd om tält tror att tält för 600 är jämförbara med de för 5000, för det är inte så. Därför kan man ju vara ärlig med det i stället för att säga att även dyra tält läcker när någon säger att det regnar in i stadiumtältet.

Hmm.. Om det fanns ett tält som var "ett par kilo lättare" än det jag använder utan att offra mer än den absoluta vattentätheten skulle nog jag också bli nyfiken..?

Per

Inte jag. Jag offrar inte mitt hem och min borg på fjället för ett 3 personers skynke på 500 gram.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips