det där rasslande ljudet

Tjena!

I början av sommaren började jag cykelpendla till jobbet (lund-malmö).
Nu framträder det där rasslande ljudet från kedja eller växlar eller kugghjul
eller vad det nu är:)

Låter så här: http://www.spacecentre.se/cykelrassel.mp3

Det har man ju hört flera gånger i sitt liv.
Men nu så händer detta på min nishiki sri team (2007), och inte på min
yosemite från biltema:)

Cykeln är annars i väldigt bra skick och knappt använd sen den köptes.
Förutom nu på sommaren då.
Den har varit i skogen kanske max 5 gånger, annars landsväg.

Kedjan rör inte vid främre växelgrejen (derailleurn...).

Så är det helt enkelt en sliten kedja och kassett nu efter 1000km?

Jag tyckte att den slutade låta när det regnade idag när jag cyklade hem.
Jag kanske skulle prova smörja den:)
Men med vad? 556? Olja?

Kan ngn rekommendera ngn bra sajt eller bok som går igenom allt sånt här?
Jag vill ju ta hand om min cykel nu.
Vad borde tvättas/smörjas/justeras oftast?
Vilka delar blir snabbast slitna och måste bytas?

Jäkligt många frågor, men så blir det nu när jag plötsligt blivit så beroende
av att cykeln funkar.

Jag tackar för vilka kommentarer ni än har om vad som helst av dett!a! :)

(Fram)dämparen och bromsarna borde ju pumpas och fyllas med olja,
det känner jag själv.
Men borde jag även plocka isär alla drev/driv-grejer i beståndsdelar och
rengöra, tvätta och olja in...?

Ok, slut på mitt tjat:)

Trevlig helg på er alla!

/ pirx
 
Om du inte har smörjt kedjan på 1000km så tycker jag att du ska börja med att göra det. Gå till en cykelbutik och köp en kedjeolja, använd inte 5-56, WD40 eller liknande.
 
Gör ren kedjekasetten, skaffa en ny byteskedja montera den. Mät upp den gamla kedjan. Är den för sliten kassera den annars vårda den helt.
Varje skogstur kräver kedjevård samt efter tillverkarens anvisningar vid bara landsväg.

Kedjan bryter du med ett kedjestiftsverktyg, är det en Shimano behöver du en nytt stift till ev montering. Lager smörjer du med långtrådigt cykelfett, skaffa en cykelsmörjspruta så blir det enklare att distribuera. Du behöver konnycklar förutom fasta nycklar i rätt dimensioner. Har ditt vevparti kassett kan du inte smörja den utan bara byta till en ny,
Haynes Cykelboken kan lära dig mer i detalj.
Gammalt fett och skit avlägsnar du med fotogen. Samla upp resterna.

go tur
 
Jag är totalt självlärd men jag har följande erfarenheter.

Lär dig fixa allt själv, det är en kul och befriande att inte vara beroende av cykelverkstad. Större projekt tar lite tid eftersom man måste ta reda på hur man ska göra men sen kan man det också.

Smörj kedjan regelbundet innan den blir snustorr med en schysst cykelkedjeolja från en välsorterad cykelbutik, t.ex den på bilden (?).

Ett par ggr / år (oftare på vintern/slask/busväder) kan du rengöra drivpaketet om det behövs (om smuts byggts upp och hindrar smidig gång/sliter) genom att dränka in allt i något lämpligt lösningsmedel och borsta/skölja rent (Jag använder diesel, men samla upp resterna som sagt) Du måste inte plocka isär något (det gör inte jag) utan det går bra att rengöra drivpaketet som det sitter.

Växelkassetten bak + kedja får du ersätta när dessa är utslitna (drev/kedjekrans fram mkt sällan).

Förr eller senare så behöver du troligtvis också byta vajrar med höljen. Detta märker du om skiten fryser fast eller om bromsarna(mekaniska)/växlarna uppför sig konstigt (vajern går trögt i sitt hölje).

Brombackar byts också vid behov.

Bromsar och växlar kan någon gång behöva en liten justering. Du kan justera vajerns ”sträck” på olika sätt och mer sällan direkt i växelmekanismen. Har du hydraliska bromsar så går det ju olja i höljena och de är stort sett underhållsfria vad jag kan minnas...Har bytt ett bromsok en gång (någon jäkel snodde framgaffeln) och då också ersatt bromsslangarna + luftat och det var superenkelt.

Sök guider och beskrivningar på nätet.

Cykelkedjeoljan på bilden (350ml) har jag haft i säkert 5-6 år, minns inte vad den kostade men jag upplevde det som dyrt. Används den sparsamt/klokt så räcker den länge (utom en gång då jag lånade ut den till en kille som tömde 1/3 av flaskan på sin fastrostade kedja som stått ute i ett cykelställ ett par månader…)

Du nämnde något om att fylla olja i framdämpare och i bromsar. Det ska man såvitt jag vet normalt inte behöva. Jag har för övrigt ersatt min framgaffel med en fast som jag tycker funkar kalas. Behöver ingen dämpare fram om man cyklar mest på väg/pendlar.
 

Bilagor

  • Cykelolja.jpg
    Cykelolja.jpg
    109.3 KB · Visningar: 4,310
Börja som sagt med att smörja kedjan. Oljor med beteckningen "wet" tycker jag är onödigt klibbiga och drar åt sig smuts, föredrar "dry". Hjälper inte det kan du börja kolla på att byta delar. Kedjelås i stället för kedjenit underlättar vid kedjetvätt - mycket enklare att bara plocka av kedjan och bada den i en (bredhalsad) flaska fotogen än att hålla på och drälla med en sån där kedjetvättsmojäng.

Byte av slitdelar i drivlinan, dvs kedja och ev kasetten, brukar jag försöka göra på våren då det känns surt att köra med nya fina prylar i salt- och grusmisären på vintern.
 
Med tanke på hur lite, och de ganska milda förhållandena du beskrivit att cykeln använts i tycker jag det borde räcka med att torka av kedjan och sen smörja den med cykelolja el liknande olja.

Och kolla sen upp problemet med "rassel". Sök på "rassel no more" eller "kedjelinje" för mer hjälp.

Att hålla på med kedjebyten, kassettrengöring, lagerinfettning och plocka isär och ihop div olika saker är säkert lärorikt (och alltid roligt att lära sig), men lägg hellre mesta möjliga tid på cykling ;-)
 
Tack alla för så utförliga och engagerade svar! :)

Nu har jag varit i en cykelaffär och köpte ngn svindyr morgan blue race oil:)
Ja, jag vet, jag ska inte gnälla! Den är säkert dryg, och jag förstår att det inte blir
billigt med bra grejer, och bra grejer får man ju ha om man ska cykla varje dag.

Jag antar att jag får försöka fixa med kedjan på idag eftersom jag inte har
några extra såna kedjepluggar, eller ngt kedjelås.

Kollar på webben och när det handlar om kedjor så snackas det mycket om
8s, 9s, 10s osv. Är det hur många klingor det är på bakre kassetten det handlar om?

Jag tror inte att kedjan tar i främre "kedjeurspåraren". Jag har flyttat den lite hit
och lite dit medans jag trampat, och ljudet kvarstod.

mvh / pirx
 
Nu har jag rengjort så mycket jag kan med kedjan fortfarande på.
Och skruvade av kassetten för skoj skull. Shimano CS HG80 står det på den.

Hur vet man när det är dags att byta kassett och kedja (vilket tydligen ska göras samtidigt)?
Eller det gör man inte förrn kedjan börjar hoppa?

Och dessutom, den här kassettens två minsta klingor (11 och 12 kuggar) är lösa.
Betyder det att jag kan/borde byta de oftare? (jag kör ju mest på de)
(jag kollade just på cyclecomponents och hittade inga såna lösa klingor där dock...)

Tog bilder på minsta klingorna, ser de hemskt slitna ut? Inte så värsta väl, eller? :)
http://www.spacecentre.se/tmp/IMG_1593.JPG
http://www.spacecentre.se/tmp/IMG_1594.JPG

mvh / pirx
 
Senast ändrad:
Nu har jag rengjort så mycket jag kan med kedjan fortfarande på.
Och skruvade av kassetten för skoj skull. Shimano CS HG80 står det på den.

Hur vet man när det är dags att byta kassett och kedja (vilket tydligen ska göras samtidigt)?
Eller det gör man inte förrn kedjan börjar hoppa?

Och dessutom, den här kassettens två minsta klingor (11 och 12 kuggar) är lösa.
Betyder det att jag kan/borde byta de oftare? (jag kör ju mest på de)
(jag kollade just på cyclecomponents och hittade inga såna lösa klingor där dock...)

Tog bilder på minsta klingorna, ser de hemskt slitna ut? Inte så värsta väl, eller? :)
http://www.spacecentre.se/tmp/IMG_1593.JPG
http://www.spacecentre.se/tmp/IMG_1594.JPG

mvh / pirx

Ajajaj. Jo det där är alldeles tillräckligt för att det ska börja låta. Vanligtvis är
kuggarna helt symmetriska. Jämför gärna med dom minst slitna kugghjulen.
Kjell
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hedman Rasslande nav? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.