det där med rygglängd...(obs, tekniskt!)

Kan någon förklara det för mig. Hur mäts denna längd. Från höftbenet till första nackkotan? Vad anses som "lång" resp "kort" i ryggväg? Och hur ska man relatera detta sedan till ryggsäcken? Låt säga en person har en rygglängd på 70 cm (höftben-nackkota, ingen aning om det är en "rimlig" rygglängd, men bara anta). Vad jag har förstått (dvs läst mig till) ska höftbältet sitter mitt över höftbenets övre kant. Om det är så, var ska då fästet för axelremmarna sitta? eller nackkotan helt plötsligt inte spelar någon roll och man ska se vinkeln från axelremmen till axeln? Ska axelremmen går ut från säcken horisontellt till skulderns överkant eller ska det luta upp/neråt? Vad för vinkel är "lagom" i så fall? Sen finns det ju spännremmarna också. Hur ska deras vinkel/placering sedan se ut i förhållander till rygglängd/nackkotan/axelremsfästet?

Hm. Är det nån som fattar vad jag är ute efter? Bäst vore ju en ritning förstås...

Jag läser ibland att man ska prova olika säckar - men hur gör man det i en affär, för det ska ju göras med packning? Och det tar en stund med säcken på ryggen (och helst ska man väl ockå gå en bit med den) innan man kan känna något. kankse är det lättare att både se och ställa in från början när man har en (teoretisk) modell...?
 
Tranan; sa:
Jag läser ibland att man ska prova olika säckar - men hur gör man det i en affär, för det ska ju göras med packning? Och det tar en stund med säcken på ryggen (och helst ska man väl ockå gå en bit med den) innan man kan känna något. kankse är det lättare att både se och ställa in från början när man har en (teoretisk) modell...?

Bra affärer låter en packa ryggsäcken med lagom tyngd och provgå, i endel afffärer har de tom "terrängbanor" att provgå på! Fast det har jag aldrig sett i Sverige.
 
Tillbaka till ruta ett...

Jag har varit i olika affärer här runt omkring, varav en specialaffär för friluftsliv. De hade tre ryggsäckar och ingen aaaning...Och det hade de inte heller i två Intersport- och två sport-inn affärer, även om där fanns ett rätt så stort urval av allehanda säckar. Men inte mycket hjälp och definitvt ingen "teststräcka". Jag bor helt enkelt i fel landsände tydligen...lättare att sälja inlines och löparskor...:)
 
Var i Västra Götaland bor du? Där måste ju finnas nån stad i närheten med kompetenta butiker. Hur långt har du till Gbg?

/Håkan
 
skara

jag var varit i butikerna i falköping, götene och lidköping. 13 mil till Göteborg. Måste man åka 13 mil för att få tag i en vettig säljare av prylar?? och så måste jag som konsument ju ändå ungefär veta hur det ska vara - just för att kunna värdera råden jag får.
 
Då finns ju Skövde Natur ganska nära, när jag letade säck (många år sedan visserligen) så plockade de åtminstonde i lite vikter om man ville.

Leif...
 
Ta dig till Göteborg

Det kan nog löna sig att fara till Götet.
Det finns två butiker med personal som är duktiga på ryggsäckar. Fjällsport och Femman Sport.
Fjällsport säljer Arcteryx, Norröna, Klättermusen o Mac Pac. Femman Sport säljer Haglöfs och Norröna o en del annat.
På båda ställen kan du testa med vikter. Jag vet att dom på Fjällsport även fixar till skenorna bra.
Höftbältet skall sitta mitt på höftkammarna och axelremmarna skall fästa in vid skulderbladen o följa jämt med axlarna. Fört kort säck så hamnar den i magen o man drar åt mer o mer o stryps mer o mer.
För lång säck så hamnar för mycket vikt på axlarna o man vill lyfta upp säcken hela tiden.
Om du är ute efter en ricktigt bra säck så skulle jag rekomendera Norröna eller Arcteryx. Superfina säckar båda två. Lycka till!!
 
Gör så här: 1) Bestäm dig för vad du ska använda din ryggsäck till (Fjällturer? Resa? Alpint? Etc, etc inkl. vilken storlek den bör ha, dess maxvikt och hur mycket pengar du är beredd att lägga ut på den). 2) Gå in i FLERA friluftsbutiker och kolla in deras säckar. 3) Testa så många i lämplig storlek och utförande du bara kan. 4) Helst med 5-10 kilo i. 5) Flaxa med armarna, nig med knäna, hoppa runt och känn efter hur de sitter. 6) Skrattar grabbarna i butiken åt dig så skrattar du bara tillbaka. 7) Välj den säck som bäst uppfyllde dina kriterier / behov.

Du kan också kolla in exempelvis Utemagasinets tester på http://www.utemagasinet.se/IziPage/Layout301.asp?LID=1&STMID=3&STSID=35&PageID=219

Good luck!

/ G
 
Jag känner igen det där...

Jag vet inte hur många säckar jag har provat...efter just den metoden. Och visst känns det skillnader - bara att jag inte har egna erfarenheter om HUR det ska kännas. Har en känsla av att många försäljare pratar på det de lärt sig om säcken i sina säljutbildningar, men har lika lite kunskap som jag. Vad jag ska ha säcken till?
I nuläge är kraven så här:
Kortare turer på platten och södra fjällen. 3-10 dagar långa, tre-fyra gånger per år, mest under sommaren/tidig höst. Jag vill prova på lite om det är en fritidsaktivitet som passar mig först. Har tidigare mest varit ute med kanot och cykel, så en del saker finns redan. Säcken ska rymma Sovsäck, tält, kök osv, eftersom jag vandrar med hund och inte räknar med att få komma in på så många ställen. Passande storlek 60-70 l? Hunden har en klövjeväska och bär sina grejor själv. Passar detta oss kan jag tänka mig även längre turer och turer längre upp norrut, men antagligen inte detta och nästa år. Jag känner att jag har tre alternativ egentligen: att köpa en säck för ett par tusen som antagligen är bra, men som jag samtidig inte har råd med. Det finns ju gott om förslag här på forumet om bra säckar, så det saknas inte inspiration! Trivs jag inte med vandring så kan jag sälja säcken visserligen, bara jag inte förstör den i ren okunskap. Eller så köper jag en billig säck med här bannlyst märke för en billig peng. Den kommer att vara slut om några år visserligen, men då kanske jag vet bättre vad jag vill ha/behöver egentligen. Men risken finns att säcken är så dålig så jag tröttnar pga det, t ex att den sitter dåligt. Eller jag köper en begagnat, men då får jag ta vad som bjuds och som kanske inte är den optimala säcken för mig ändå.

Och ju fler säckar man tittar på och provar ju mer villrådig blir man...men samtidigt är det spännande också.
 
Re: Jag känner igen det där...

Tranan; sa:
Jag vet inte hur många säckar jag har provat...efter just den metoden. Och visst känns det skillnader - bara att jag inte har egna erfarenheter om HUR det ska kännas. Har en känsla av att många försäljare pratar på det de lärt sig om säcken i sina säljutbildningar, men har lika lite kunskap som jag. Vad jag ska ha säcken till?
I nuläge är kraven så här:
Kortare turer på platten och södra fjällen. 3-10 dagar långa, tre-fyra gånger per år, mest under sommaren/tidig höst. Jag vill prova på lite om det är en fritidsaktivitet som passar mig först. Har tidigare mest varit ute med kanot och cykel, så en del saker finns redan. Säcken ska rymma Sovsäck, tält, kök osv, eftersom jag vandrar med hund och inte räknar med att få komma in på så många ställen. Passande storlek 60-70 l? Hunden har en klövjeväska och bär sina grejor själv. Passar detta oss kan jag tänka mig även längre turer och turer längre upp norrut, men antagligen inte detta och nästa år. Jag känner att jag har tre alternativ egentligen: att köpa en säck för ett par tusen som antagligen är bra, men som jag samtidig inte har råd med. Det finns ju gott om förslag här på forumet om bra säckar, så det saknas inte inspiration! Trivs jag inte med vandring så kan jag sälja säcken visserligen, bara jag inte förstör den i ren okunskap. Eller så köper jag en billig säck med här bannlyst märke för en billig peng. Den kommer att vara slut om några år visserligen, men då kanske jag vet bättre vad jag vill ha/behöver egentligen. Men risken finns att säcken är så dålig så jag tröttnar pga det, t ex att den sitter dåligt. Eller jag köper en begagnat, men då får jag ta vad som bjuds och som kanske inte är den optimala säcken för mig ändå.

Och ju fler säckar man tittar på och provar ju mer villrådig blir man...men samtidigt är det spännande också.

Tranan, tycker du resonerar bra. Jag tycker dessutom att du ska köpa en förstarygga som inte kostar skjortan men som gör jobbet och som du kan lära dig från. Storlek bör bli i krokarna av vad du angav, runt 70 liter. Antingen köper du en ny relativt billig säck:

1) Everest (Stadiums märke) har säkert nån modell som funkar.

2) Annars tror jag att kanadensiska MEC Brio 70 är ett fynd. 600:- + frakt och moms låter som ett kap. Men observera att det är fast rygglängd, så köp rätt storlek.

4012402s.jpg

MEC Brio 70

http://www.mec.ca/Products/product_...187&PRODUCT<>prd_id=16821&bmUID=1087457408498 .

3) Vango Sherpa 60 +10 (eller Contour 60 +10) kanske kan vara något också finns från runt 500:- plus frakt från UK (Sök på Google eller gå in på ex. http://www.adventure1.co.uk/index.html?target=p_68.html&lang=en-us )

SHERPA_DOUBLE_BAGS.jpg

Vango Sherpa

4) Ett annat riktigt lågprismärke är Regatta (UK) som exempelvis har Survivor 65 för en spottstyver (400:- plus frakt) från exempelvis
http://www.gear-zone.co.uk/eshop/Regatta-Survivor-65.html . Också där är det fast rygglängd.

reg_survivor65.jpg

Regatta Survivor

Du kan säkert hitta fler billiga rygor från exempelvis ITAB etc, etc.

En annan möjlighet är att köpa begagnat. Exempelvis från Prylmarknaden här på Utsidan.

Roll on!

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-06-17 kl 09:57]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Almasfar Justera rygglängd Klättermusen Grip 60 Transportera 1
sladdis Rygglängd Crux ak70 Transportera 2
peter1969 Rygglängd! Transportera 1
bergholm Ryggsäck & Rygglängd?! Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.