Denali

Planerar Denali tur till sommaren.
Är tacksam för all fakta samt tips om berget som finns.
Vi planerar att ta normalleden West buttress, men jag behöver litteratur, sajter etc.
Tack!!
Björn

Kolla in utsidan...

Tjenare. Kolla in databasen efter gamla trådar som handlar om detta. Det var en för inte så länge sedan. Kolla in "denali" och "McKinley".

Fredrik Sträng gjorde en expedition dit 1999, om jag inte minns fel.
2000 var det ett par olika gäng där, där Peter Ask var med i ett av dem, och tror jag, Laila Öijefeldt (säkert stavat namnet fel) med i en annan. De är ju alla aktiva användare här på Utsidan, så du kan ju kolla in deras profiler och kanske maila eller så till dem.

Kolla också in länken:
http://www.nps.gov/dena/

Förutom detta finns ett par bra böcker att läsa:

"Surviving Denali" (får återkomma med ISBN och författare senare, när jag är hemma och har boken framför mig) är en bra "referensbok" över de vanligaste orsakerna till att folk inte kommer upp. Lite avskräckande, men nyttig.

"Ett berg högre än Everest" eller "Eiger dreams" som den heter i original, av Jon Krakauer har ett par texter om Denali, som är både roliga och nyttiga.

Lycka till med informationsletandet.

MVH

/Kotten

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg