Den värme/vikt-effektivaste dunjackan?

Som rubriken lyder, vilka är kandidaterna för att vara den varmaste och lättaste mellanlagerdunjackan?

Stellar Equipent Ultralight Down Hood på 282 g i M (dam) lär vara en. Någon som har erfarenhet av den? Fler tips?

(Dammodell sökes, men de brukar ju finnas i båda utförandena.)
 
Här en jacka med i stort sett samma parametrar, fr a totalvikt, dunvikt och dunkvalitet - men till 70% av Stellars pris. Skillnaden är 15 DEN pertex-tyg (dvs troligen lite tåligare), och 2+2 fickor, varav två interna vilket jag tycker är mer praktiskt. Går mot ett mindre pristillägg att beställa med hydrofoberat dun.

Jag fick för några år sedan denna jacka i julklapp, men då tillverkades de med hyperlätta Toray-tyget både inåt och utåt, och därför väger min jacka ännu lite mindre - vad det nu kan vara värt, för det handlar inte om många gram hit eller dit för den sortens plagg/tyger. Det nästan genomskinliga tyget har hållit över förväntan, och jag har ingen aning om varför Cumulus återgått till pertex - antagligen bara av ekonomiska skäl.
Jag är annars nöjd med jackan, den är välskuren och välgjord, men det finns säkert fler likvärdiga.

Sen kan man inte komma ifrån att värme/vikteffektiviteten ökar med ökande dunvikt - tyget väger ju ungefär lika mycket, men innehåller mer loft/isolering. Så det första man behöver bestämma är hur varm jacka man egentligen behöver, annars får man inga vettiga jämförelser. Att då starta med önskad dunvikt (vid samma dunkvalitet) är nog den bästa tumregeln innan man går vidare.

Hade jag fått välja själv hade jag valt denna i stället - nästan 50% mer dun för marginellt mer vikt, hydrofoberat dun som standard, och fortfarande billigare än Stellars.
 
Senast ändrad:
Alltid svårt att kvantifiera värme…
För ett år sen gjorde jag rätt grundlig research om just detta. Mitt mål var att hitta en dunjacka som räckte för sommarbruk i svenska fjällen och var så lätt som möjlig, inför vandring av Gröna bandet.
Den jag fastnade för var Montbell Plasma Down Parka.
Den väger 237g i herr m, varav 96 g är 1000 FP dun. Den du länkar till ger (teoretiskt) något mindre isolering samtidigt som vikten är något högre.
Jag hittade inte något som gav mer loft sett till den vikten.
Det fanns definitivt lättare jackor, men de var tunnare. De tjockare jackorna var tyngre. Det här var min sweet spot.
Du kan ha andra preferenser. Låg vikt var tex extremt viktigt (haha) för mig.
Lycka till med valet!
/OJ
 
Storlekarna på Cumulus verkar lite små dock. Halva vidden är 56 cm i nederkant på XL och med tanke på att det brukar vara från söm till söm på utsida så är det inte 56 på insidan, utan kanske 53, så 106 runtom på insidan. Rörelsevidd är bra att ha på ytterplagg av det här slaget just för att de har stoppning och det ska gå att ha kläder under också och då blir den inte en XL runt rumpan utan mer av en strl 40 eller kanske en 42:a om man står ut med att det sitter snävt (jag gör det inte, för snävt runt rumpan brukar betyda att jackor och tröjor kryper uppåt mot midjan när jag rör mig). Lite synd.
 
Ja det är ett elände med tajt-modet, särskilt för tjejer; absurt snålt kring axlar, för smala ärmar och byxben. Jag väljer rutinmässigt mansversioner och oversized, så en (nöd)lösning på problemet finns ju. Inte fel med extra längd på ärmar och rumpa som bonus.

Jag är 170 cm lång och bredaxlad. Min Incredilite är killmodellen storlek M. Jag kan ha den ovanpå andra kläder jag brukar ha på mig, vilket ju är meningen, men en storlek större hade inte varit fel alls. Skulle inte tackat nej till lite mer längd i baken och än mer rörelsefrihet i axelpartiet.

Kring axlarna är faktiskt Cumulusjackorna ovanligt generösa även i dammodellen, jag skulle i så fall valt L eller XL.
 
Ack ja. Byxor. Alltid ett helvete. Yrkeskläder i herrstorlekar har oftast blivit min räddning om jag inte syr själv.
 
Ja, Montbell Plasma ligger nog bra till. Själv har jag den tjockare Montbell Mirage, fantastiskt lätt och fluffig, men kanske inte riktigt en "mellanlagerdunjacka".

Mountain Hardwear Ghost Whisperer är annars en klassiker bland tunna och lätta dunjackor. Min herr stl L med huva väger bara 235 g, och jag använder den en hel del som mellanlager. Dock är den inte speciellt tjock, tror att Plasman är varmare.
 
Nu gällde det lättast och varmast. Men jag tar ändå tillfället i akt och tipsar om billigast i klassen:

Decathlons Forclaz Mt100 (storlek Medium dam)
Dunvikt 81g / 800cuin (eu)
Totalvikt 275g
Pris 600kr
Lite tyngre än de bästa alternativen men också flera tusen kronor billigare. Har man inte redan optimerat exakt allt kanske man kan lätta på annat i packningen för de pengarna?

Behövs en varmare jacka finns även Decathlons Forclaz Mt500 (storlek Medium Dam)
Dunvikt 135g / 800 cuin (eu)
Totalvikt 400g
Pris 900kr

I samma serie finns dessa jackor även i herrmodell och i version utan luva, samt väst.

Att pricka rätt och välja rätt isolering för just dig på just din tur sparar mycket vikt (eller räddar dig från att frysa) men det kan vara svårt på fjällturer där man aldrig vet vad som väntar. Hade 350g dunjacka med på turen 2022. Det var 30 grader varmt för det mesta så vart lite overkill.. Nästa tur blir med ovanstående Forclaz Mt100. Pga Murphys lag antar jag att det blir svinkallt väder på den turen :)
 
Bra tips här i tråden, tack!

Som flera är inne på så gäller det att hitta sin sweetspot.

För mig är användningsområdet främst sommar/höst-fjäll, och jag är hyfsat frusen. Men jag har egentligen klarat mig bra med budgetdunplagg, så det är kanske mest vikten jag vill få ner:

Jag är inte missnöjd med min Hellner på 700 cuin som köptes billigt. Men jag har få saker kvar som jag kan optimera viktmässigt nu i packningen (det mesta skulle säkert kunna lättas upp, men jag vet inte om jag vill det med exakt allt). Dunjackan är en sådan som går att göra något åt. Hellnern är nämligen blytung: 360 gram! 😅Visserligen i en oversized storlek - men det bidrar ju till värme - det måste också med i beräkningen. Det är gott om gosig luft i den även med extra tröja under. Som alternativ på varmare turer tar jag en ännu billigare Everestdunväst, på 260 gram.

Cumulus, mycket intressant! Montbel rätt dyra. Decathlons inte så illa, men kan jag få ner vikten mer till samma värme så är det bättre.

Mountain Hardwear Ghost Whisperer'n låter kanske mest intressant, pga den låga vikten - även om jag lär gå upp i storlek och därmed få några gram extra. Bara den är lika varm/varmare än min Hellner..?

(Parentes: Upp i storlek, för man vill ju inte gå omkring i den som i korsett, som här. Jämför med herrmodellens oversized/normalfit. Men det är ju inte säkert det är själva damjackan det är fel på, kanske snarare de som tagit bilderna, som valde att stoppa in tjejen i en två storlekar för liten jacka?! Eller? Sånt här gör ju att det blir väääldigt svårt att veta vilken storlek man ska ta. Hur tänkte de?! Snacka om dåligt kundbemötande att lyckas få halva befolkningen att 1) känna sig som idioter när man upplever att det är svårt att välja storlek, 2) känna sig feta och fula när storleken enligt tabell eventuellt visar sig vara obrukbar i verkliga livet. Men de flesta kanske använder jackan på stan, vad vet jag.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.