Den stora boken om VED

Apropå denna länk

http://www.svt.se/kultur/bok/popular-ved-bok-startar-eldig-debatt

"Kan vedhuggning öka avståndet mellan kvinnor och män?" Frågar sig Jonas E kritiskt.

Ja men det är/var väl hela huvudsyftet med vedhuggning.
Vid/efter gräl med gumman går mannen ut och avreagerar sig med vedyxan. Allt eftersom man lugnar ner sig övergår yxhuggande till att kärleksfullt ordna vedklabbarna i vackra staplar. Harmoni och balans uppstår.
Psykologer, terapeuter och samlevnadsrådgivare är väl en ganska modern och urban företeelse.

Enligt ordspråket: "Ju större vedstapel, desto ilsknare kärring."

thomas
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Boken verkar riktigt trevlig, nästa gång jag är i närheten av en bokhandel blir det nog ett köp :)

Mindre trevligt är det när jämställdhetsfanatiker ska se spöken i varenda vrå och dra igång hela den karusellen. Män och kvinnor är olika, vad är problemet? Jag ser då inget problem med att jag gör traditionellt "manliga" saker medan min tjej gör "kvinnliga" saker, eller tvärtom. Det spelar väll ingen roll vem som hugger ved och vem som bakar bullar?

Det är inte jämställdhet att det i en styrelse sitter fem kvinnor och fem män, jämställdhet är när det sitter 10 personer i styrelsen som är de best lämpade för jobbet oavsett kön, ålder, religion, hudfärg eller sexualitet.
 

68678

Avslutat
Jag har nu läst alla länkar angående Jonas Engman och hans recension av "Ved" samt googlat allt vad jag kan. Överallt står det att det är het debatt i olika forum på nätet men jag upplever inte att det är någon het debatt då Jonas engman är ganska ensam om sitt synsätt. Finns det någon/några som stödjer hans teori?

Hur som helst så måste jag köpa denna bok för den verkar intressant. Jag har just plöjt igen om boken "Eld" en 430 sidor tjock bok om eld och hur olika träslag passar som bränsle. En bok jag rekomenderar!
 
Vet inte om vi är unika men som vedhuggare brukar hon vara, återvänder alltid på ett strålande gott humör. Hur kan kritikern förklara det? Själv står jag hellre i garaget och fixar småfel. Vi är härligt olika.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
De flesta

jag känner både flickor, kvinnor, pojkar och karlar gillar att klyva ved. Och helst med en anpassad yxstorlek.

Att kalla Vedboken för ytlig menar jag är missvisande. Innehåller mycket fakta och känsla per sida. Detta utan att förringa Yngve Ryd.

Thure
 
Jag har nu läst alla länkar angående Jonas Engman och hans recension av "Ved" samt googlat allt vad jag kan. Överallt står det att det är het debatt i olika forum på nätet men jag upplever inte att det är någon het debatt då Jonas engman är ganska ensam om sitt synsätt. Finns det någon/några som stödjer hans teori?

Hur som helst så måste jag köpa denna bok för den verkar intressant. Jag har just plöjt igen om boken "Eld" en 430 sidor tjock bok om eld och hur olika träslag passar som bränsle. En bok jag rekomenderar!

Att den benämns het och eldig beror nog endast på bokens tema :) tror också att han är rätt ensam om sina tankar och synsett, dessutom desperat ;)
 
Män och kvinnor är olika, vad är problemet?
Att om man ständigt utgår från den inställningen, snarare än att se folk som individer som är olika allihopa, så riskerar man att se könsuppdelningar överallt.
OT: Han ställde en retorisk fråga.
OT: Nja, "frågan" smugglade in ett långt ifrån retoriskt (i bemärkelsen "självklart") påstående - och fick ett adekvat svar ;)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.