Den psykiska delen av överevnad.

Om 24 h ligger jag nog i tältet och sover förhoppnigsvis. Eller så sitter jag vid brasan med en öl och en ölkorv eller något annat gott.

Ska iväg imorgon och det känns faktiskt bra. Det enda som oroar mig lite är björn. Även om vi inte har så mycket här i Örnsköldsvik (0,92 björnar per kvadratmil) och man VET att björnar undviker stinkande människor så finns ändå en viss oro att en björn ska nosa upp något som luktar gott.

Nåja, platsen jag valt är en terräng som är mycket känd för mig (och min sambo jag kan ringa till om något skulle inträffa) och ligger så lagomt öde som jag känner "behövs" för rätt upplevelse.
Sambon kör mig till avlämnignsplatsen vid 15..00 imorgon och då har jag cirka 30 minuter att gå innan jag når fram till min tältplats. Då slår jag direkt upp tältet och börjar samla ihop vedför kvällens/nattens och morgonens eldning. Här är det becksvart 19.00 så då hoppas jag att allt är i ordning. Har en lykta samt pannlampa och har övat två gånger på tältuppslagning och det funkar mycket bra med mitt Bergans Kompakt 2.

Känner mig faktiskt riktigt förberedd och tryggheten är att jag väl känner till området jag ska vistas i. Det är bara tanken på björn som skrämmer mig.

Lämnar garanterat en rapport på söndag!
 
Sådär, nu är jag hemma igen! Och ingen björn har ätit upp mig.
Det var riktigt spännande faktiskt, men jag ska erkänna att ljuden på kvällen och natten var mer obehagliga än vad jag väntat mig. Tror det beror på att jag är så van att vara ute i skogen annars, man täner inte på hur tor skillnad det är att vara själv i ett tält på natten och ett djur tassar omrking utanför.

På kvällen tassade en grävling eller räv (troligen grävling, den lät klumpig) utanför tälte och nosade - och på morgonen gick en älg förbi, när jag började prata inifrån tältet travade den iväg i lugn mak.

En riktig upplevesle måpste jag säga. Det har gett mersmak - jobbigt bara att det öste regn halva natten och på morgonen, ställer vissa krav på logistiken när man packar ihop. Men det här ska jag definitivt göra om!
 
Min oro för björn fick lite fart efter dagens händelse. Det är precis i det området där vi brukar jaga ripa. Blir dock inget i år pga opererad fot. Jag brukar vara lite på spänn när man går ut i kolmörkret och pinkar... Nu vete fasen. Ska nog ta en-två nätter i tält här i Stockholm. Men då tar jag med mig nån kompis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.