Den perfekta frukosten

Nu har jag testat att göra chiapudding.
Köpte chiafrön på Ica (Icas eget märke) och de kostade ungefär 80:- nånting för 750 gram. Samtidigt köpte jag en påse torkad mango, mest för att den stod strax intill på hyllan och jag tänkte att nånting måste man väl lägga i så det smakar något.
Det blev ju riktigt lyckat. :)
På kvällen blandade jag ihop 2 dl mjölk och 2,5 msk frön, plus 5-6 bitar mango som jag klippt i småbitar. Sedan får man röra om en gång till efter en halvtimme, annars blir det en klump i botten. På morgonen då är det klart, tjockt som yoghurt och frukten är mjuk. Det blev nästan som fruktyoghurt fast lite dallrigare (kanske lite åt långfilshållet).
Det borde funka att göra detta på tur, med mjölk- eller gräddpulver.
 
Den perfekta frukosten är lasagne, men det är svårt att få till i fält. Men mat, riktig mat, slår flingor och gröt och sådant alla dar i veckan. Och kaffe, men det är ju en självklarhet.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Nu har jag testat att göra chiapudding. [...] På kvällen blandade jag ihop 2 dl mjölk [...] Det borde funka att göra detta på tur, med mjölk- eller gräddpulver.

Jag har bara gjort på kokosgrädde, och det finns ju också som pulver, vilket jag dock inte har testat att göra pudding på... Kanske vore något för nästa experiment :)
 
Jag har bara gjort på kokosgrädde, och det finns ju också som pulver, vilket jag dock inte har testat att göra pudding på... Kanske vore något för nästa experiment :)

Det låter gott, det måste jag absolut prova. :)
Ska köpa en påse nästa gång jag går förbi en thai/Kinabutik.

Håller på att torka lite jordgubbar och päron till nästa omgång.
Tyckte det blev riktigt lyckat att lägga frukt i.
Brukar verkligen sakna färsk frukt när jag ute på tur.
 
Är det någon som har ett recept på mandelgröt med bara torkade ingredienser? Det verkar vara populärt inom LCHF-kretsar, så det finns en del recept, dock med mjölk/grädde, ägg och smör. Men utom smöret får det ju lätt att byta ut mot torrvarianter.

Förtydligande: mandelmjölsgröt
 
Är det inte stekande sol precis under högsommaren är det ju inte jättesvårt att ha med sig smör :)
Skirat smör håller ännu bättre (och är mycket lättare att steka i). Gick förr bara att köpa hos grossister i stora hinkar för restaurangbruk, men numera finns det i vanliga affärer i lätta praktiska 250 grams plastburkar med skruvlock, som faktiskt håller tätt. Jag brukar lägga emellan en dubbelvikt bit matfolie som extra säkerhet.

Sen behöver man ju inte skaffa en svart ryggsäck och lägga smöret precis under locket :)

Övriga mandelgrötingredienser: äggpulver finns numera också lite varstans (dock rätt dyrt, men går att torka själv); både det och äkta fullfett gräddpulver finns ofta i östeuropeiska mataffärer.
Hittar man inte gräddpulvret, går det nog rätt bra med Nido fullfeta mjölkpulver och lite mer smör.
 
Nu har jag testat att göra chiapudding.
Köpte chiafrön på Ica (Icas eget märke) och de kostade ungefär 80:- nånting för 750 gram. Samtidigt köpte jag en påse torkad mango, mest för att den stod strax intill på hyllan och jag tänkte att nånting måste man väl lägga i så det smakar något.
Det blev ju riktigt lyckat. :)
På kvällen blandade jag ihop 2 dl mjölk och 2,5 msk frön, plus 5-6 bitar mango som jag klippt i småbitar. Sedan får man röra om en gång till efter en halvtimme, annars blir det en klump i botten. På morgonen då är det klart, tjockt som yoghurt och frukten är mjuk. Det blev nästan som fruktyoghurt fast lite dallrigare (kanske lite åt långfilshållet).
Det borde funka att göra detta på tur, med mjölk- eller gräddpulver.

Kul att du gillade det. Blev det nån smak av mangon då? Är man ute rätt årstid kan man ju mosa blåbär, hjortron eller lingon och ta till istället. Borde bli smaskigt. vill man ha den mer som dessert blandar man bara med grädde istället. Variationerna är oändliga.
 
Joannas fördomar om de som köper chiafrön säger nog mer om henne själv än om nån annan. Mina chiafrön kostar 62 kr/kg tillskillnad från frystorkade rätter som lätt hamnar i 500kr/kg-klassen. Sen att de kommer från Mexicotrakten är knappast värre än att köpa kaffe eller kakaobönor som inte direkt odlas i Upplands Väsby. Dina kikärtor kommer troligen från Turkiet vilket inte heller är närproducerat.

Nej, tyvärr Joanna, det luktar mest inskränkthet om dina domar där. Man måste varken va överklass eller vegan för att gilla de välgörande fröna.

Överklassfolk är de som köper hillebergtält och äter östermalmshallstorkad tryffel med champagnepulver.

Vore väldigt mycket trevligare om vi kunde ha en civiliserad ton, alla tycker inte lika men alla har rätt att framföra sin åsikt utan påhopp tycker jag, till på köpet kan man ju lära sig nåt nytt eller kanske byta åsikt....huga
 
Önskar jag kunde äta det, men tycker det smakar vedervärdigt. Surt. Köpte en burk ghee men den har blivit stående i kylskåpet. Ingen här hemma som klarar av smaken :(

Jag gillar inte heller den "brända" (vissa säger: härskna) bismaken hos indisk ghee, men europeiskt skirat (klarifierat) smör är inte riktigt samma sak - det är nästan helt smakneutralt (vissa säger: tråkigt). Skillnaden beror på att de inte tillverkas på samma sätt.

Smör innehåller ca 20% vatten, samt lite rester av proteiner och mjölksocker. Det traditionella indiska ghee gör man genom att långsjuda smöret, så att vattnet kokar bort. Men proteinresterna fälls ut och mjölksockret karamelliserar, vilket lämnar en mer eller mindre tydlig "knäck"-doft i smöret. Den långvariga varmhållningen kan också göra att en del av fettet oxiderar och ger en aning härsken doft.

Den traditionella europeiska metoden att skira smör är däremot att bara föra det till smältpunkten (ca 35 grader), låta stå stilla så att det rena fettet lägger sig högst upp, och dekantera (hälla av) fettskiktet, så att både vattnet, det vattenlösliga mjölksockret och proteingrumset stannar kvar på botten.
En del av aromämnena sitter i proteinerna och går därmed förlorade, likaså med den lilla gnutta socker som framhäver andra smaker - så det skirade smöret smakar lite "mindre", men inte annorlunda, än vanligt smör.

Så du kan tryggt testa Arlas skirade från Konsum :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saclawes Den perfekta maten Friluftsmat 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.