• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Den kanske svåraste frågan av alla!

nermander; sa:
Men jag är en sån som har svårt att sätta mig själv framför andra och då blir det scouterna som "får" veckan.
För oss funkar det att kvitta tid. Ibland har en av oss gjort något som tagit famlijens och partnerns tid (veckopendlat, vidareutbildat sig eller satsat extra på en sport). Det har vi diskuterat igenom tillsammans så att båda är med på det. Ett villkor har varit att det är tidsbegränsat, en av oss tar hela marktjänsten ett tag men inte resten av livet.
Vi ha både gemensam och egen ekonomi. Vi gör det mesta utelivet tillsammans.
 
Det jag försökte få fram är att "dela tiden" fungerar inte så bra om man har vitt skilda intressen som tar tid på "olika sätt". Jag skulle ju hellre se att min sambo hade intressen som gjorde att hon var borta hela helger, som jag är.

Visst är det lätt att vara efterklok och kostatera att det hade varit bättre att gå och kära ner sig i nån med samma intressen, men nu går det ju inte riktigt att styra så.
 
Mezzner; sa:
I någon mån kan jag ju dock konstatera att intensivt friluftsliv är svårt att kombinera med familjeliv...
Fast när jag var gift och hade "kärnfamilj" så tyckte jag det funkade rätt bra med små anspråkslösa utflykter med termosar och/eller skogspromenad eller en natts tältning på bilresan.

Jag lever i en from förhoppning om att det faktiskt ska bli MER uteliv när jag blir pappa, just därför att man kan sänka sin egen kravnivå och faktiskt se till att "bara komma ut", istället för att det ska vara så jäkla ambitiöst hela tiden. För ett litet barn spelar det mindre roll om chokladtermosen halas fram i Sarek eller i Gröndal.

En klok människa (var det du, Stina?) tipsade om att man kunde göra söndag till utflyktsdag, just för att lära barnen det mysiga i att sitta på ett liggunderlag med en varm kåsa i näven :)

Och jag tror att det går att applicera även på ett förhållande där ena parten inte är lika intresserad av friluftsliv som den andra. Man måste inte släpa med varandra ut i en veckas vildmarksvandring, utan kan faktiskt ta ett steg i taget, med små små utflykter en förmiddag här och en där.
 
När man blir förälder får man anpassa sitt uteliv i alla avseenden.
Det gäller förstås både frilufts- och annat uteliv.

Alla har nog inte greppat de innan första förlossningen, men i stort sett alla greppar läget därefter, och som jag tror utan större problem. Det finns ju lite positiva sidor av att ha barn också!
detsamma gäller väl fruar - varför jag faktiskt inte alls har uppfattat det som en stor belastning att ha ett förhållande. Är man singel kanske man har ett mer intensivt uteliv - men om det är exakt så man vill ha det jämt så är det väl bäst att fortsätta vara barnlös singel.

Den inledande frågan i denna tråd efterfrågade i någon mån hur man säkerställer den framtida tillgången på friluftsliv med en given partner. Mitt råd är att man ska ha detta i åtanke under den inledande fasen, innan man har köpt hus och börja fortplanta sig på allvar.

Om man sedan ska göra en djupintervju med cheklista eller om man på annat sätt kan kvalitetssäkra denna tillgång tror jag är individuellt.
 
Tja, jag hade nog inte blivit så förtjust i att vara i naturen som jag är ifall jag inte hade barnminen från enkla naturupplevelser, som att få en alldeles egen blåbärs"buske" som var riktigt full av blåbär som jag kunde sitta och mumsa på medan föräldrarna plockade. Eller när vi gick till "bank-stenen", den bar den man bankade på och ropade åt svamparna att komma fram. Eller... det finns massor av såna här minnen och inget av dem är mer än på tio minuters gångväg från familjens ytterdörr. Så nog kan man ge barn upplevelser som sitter i på ett enkelt sätt!
 
Roligt med många svar!

Kul att läsa åsikter och erfarenheter, utanför de mest tekniska och praktiska, så fortsätt skriva!

Jag är också gammal scout och scoutledare så kanske har det något med min uppväxt att göra att jag "tänder" på flickfötter i raggsockor :D
(Fresso är mitt gammla scoutnamn om någon känner mig)

Tyvärr så har jag väl tidigare misslyckats med att ragga upp friluftsflickor.

Jag har provat delad tid i tidigare förhållanden och det fungerade i princip men när de kommer till de lite större besluten om hur man ska fördela gemensamma resursser, som fritid/semester och pengar, så kom jag ofta i kläm tycker jag.Det är svårt att få förståelse för att fjällen drar osv..

Nu har jag en annan relation utan småbarn som mer är basserad på att ha skoj och mys. I teorin är hon intresserad av friluftsliv men i praktiken saknar hon erfarenhet. Vi får se hur det går..

Hajk On!
 
ett Dr Phil råd

Kom just ihåg att allas vår Dr Phil sagt att man ska:
"söka upp en partner rik miljö inom sitt intresseområde"* Kanske är det där som STFs singelaktiviteter kommer in :D


*Min översättning
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.