Den djupaste trollskogen?

Kul projekt :)
Jag måste bara vara en tråkmåns och påpeka: du får inte stanna mer än en natt på samma ställe enligt allemansrätten.
Du kan alltså inte bygga ett basläger och ha kvar det under hela din vistelse.
Men det kanske inte var så du planerade? I så fall ber jag om ursäkt för tråkmånserierna :)

Lycka till med utflykten!

/OJ
 
Kul projekt :)
Jag måste bara vara en tråkmåns och påpeka: du får inte stanna mer än en natt på samma ställe enligt allemansrätten.

Någon enstaka natt behöver inte nödvändigtvis vara endast EN. Annars så bryter alla som står två nätter på samma ställe och gör en topptur mot allemansrätten.

3 veckor är däremot mycket mer än någon enstaka, så ett visst behov av att flytta sig kan nog infinna sig,

Nu finns det ju 1 väg runt detta.Fråga markägaren om lov.
 
Kul projekt :)
Jag måste bara vara en tråkmåns och påpeka: du får inte stanna mer än en natt på samma ställe enligt allemansrätten.
Du kan alltså inte bygga ett basläger och ha kvar det under hela din vistelse.
Men det kanske inte var så du planerade? I så fall ber jag om ursäkt för tråkmånserierna :)

Lycka till med utflykten!

/OJ

Ja det här får man väl kanske titta lite närmare på..
Men liksom enligt vad jag har förstått så kan man bara rida på paragrafen och flytta sig ett par meter om det är så?
Och då känns det ju som att "meh" i vilket fall, och vad skulle kunna hända egentligen där mitt ute i skogen där förhoppningsvis ingen kommer se oss ?
Vem skulle orka komma och dryga sig om det liksom så länge vi inte skräpar ned eller stör någon annan?
Det lär ju dröja innan polisen kommer tänker jag?
Dom där reglerna finns väl mest för att hemlösa eller tokstollar(här kanske man skulle kvala in iofs heh) inte ska kunna komma och utnyttja allemansrätten till att bosätta sig?

Ambitionen kommer ju i vilket fall vara att lämna så lite spår som möjligt, och det har inget med lagar och regler att göra utan av respekt för naturen och andra besökare i området, jag vill inte vara den som va den s.a.s.
 
Någon enstaka natt behöver inte nödvändigtvis vara endast EN. Annars så bryter alla som står två nätter på samma ställe och gör en topptur mot allemansrätten.

3 veckor är däremot mycket mer än någon enstaka, så ett visst behov av att flytta sig kan nog infinna sig,

Nu finns det ju 1 väg runt detta.Fråga markägaren om lov.

Vi kommer ju inte stå i flera veckor på samma ställe, men några dagar, på något undanskymt ställe.
Så det är nog värt risken..
I värsta fall får vi väl flytta på oss ifall någon har synpunkter, första åtgärden lär ju inte bli att skicka polisen på oss i vilket fall.

Ambitionen kommer ju vara att campa på ett privat ställe, vilket betyder att vi inte kommer vara i vägen för någon.
Men ifall någon ändå gömmer sig i buskarna och spejar och håller koll på antalet nätter vi stått där utan att vi upptäcker spionen, ja då är det väl bara att acceptera; "well played" liksom hehe..
 
Vi kommer ju inte stå i flera veckor på samma ställe, men några dagar, på något undanskymt ställe.
Så det är nog värt risken..
I värsta fall får vi väl flytta på oss ifall någon har synpunkter, första åtgärden lär ju inte bli att skicka polisen på oss i vilket fall.

Ambitionen kommer ju vara att campa på ett privat ställe, vilket betyder att vi inte kommer vara i vägen för någon.
Men ifall någon ändå gömmer sig i buskarna och spejar och håller koll på antalet nätter vi stått där utan att vi upptäcker spionen, ja då är det väl bara att acceptera; "well played" liksom hehe..

My friend, nu är du ute och cyklar. De flesta här tycker om naturen på riktigt och vill vårda den. De flesta gillar också allemansrätten och letar inte kryphål i den. Bli en av dessa människor.

Med andra ord. Antingen kollar du med markägare om det är ok att du slår läger en tid, eller så byter du lägerplats. Det handlar inte så mycket om huruvida man blir upptäckt eller ej, utan hur mycket man sliter på marken, stör växter och djur och hur mycket man urholkar allemansrätten.
 
My friend, nu är du ute och cyklar. De flesta här tycker om naturen på riktigt och vill vårda den. De flesta gillar också allemansrätten och letar inte kryphål i den. Bli en av dessa människor.

Med andra ord. Antingen kollar du med markägare om det är ok att du slår läger en tid, eller så byter du lägerplats. Det handlar inte så mycket om huruvida man blir upptäckt eller ej, utan hur mycket man sliter på marken, stör växter och djur och hur mycket man urholkar allemansrätten.

Instämmer med Anders!
 
Trollska granskogar är svåra.
Dels är det svårt att veta vad det egentligen är du söker. Smak, tycke och definitioner är väldigt personliga.
Sen tror jag inte att det finns så många "Bauerskogar", och de är i min mening sällan tältvänliga. Ojämn mark, fuktigt, osv.
Fjällgranskogar är lättare att hitta, men de brukar inte ha den där trollska karaktären (men det är ju subjekteivt såklart). Valfritt större reservat i västerbottens fjällnära område bör du kunna hitta sådana skogar i.

Själv gillar jag mer gamsla tallskogar på torrare mark. Lätt att ta sig fram, och i regel bra tältmarker. Sen kan man ta dagsturer till mindre tältvänliga skogstyper.


Jag ger dig litet tips på personliga favoriter. Googla litet och se om dessa faller dig i smaken =)

Om du tar dig upp mot Hällnäs/Åmsele har du fina områden som är lättåtkomliga. Stora arealer tallhed, men även en del granskogar.
Isälvsleden går genom området.
Det mesta är produktionsskogar, men det finns flera reservat.
Om du googlar Ekopark Skatan, isälvsleden, o.s.v. så hittar du mycket information.
Jag var mycket i det området när jag bodde i Umeå.
Man tar sig dit snabbt. Väl utbyggt nät av grusvägar. Man behöver inte gå långt om man inte vill. Fina små tjärnar direkt på hedarna, osv. Nackdel är väl att tåget går rätt genom området. Räkna med en del tutande som tar udden av avskildheten =)


Vill du komma ifrån och verkligen hamna i långt bort så rekommenderar jag Karatssjön väster om Jokkmokk, samt området runtomkring.
Hyr en kanot och ta dig västerut. Nya tältplatser varje dag om du så vill. Kåtan och kaminen (om du verkligen behöver den på sommaren?) rymmer du med lätthet i en kanot. Lastad kanot är lika med trevlig kanot.
Till en början yngre produktionsskogar, men en mil västerut börjar Pärlälvens Fjällurskog.

Det är stora arealer runtomkring som nyligen blivit reservat. Karatj-Råvvåive norra och södra, samt nåt annat i anslutning. Har varit het debatt om detta område, så du hittar garanterat många bilder på hur det ser ut om du googlar.
Både tall- och granskogar, men mestadels med tallkaraktär.
Du kommer få den där känslan av riktigt gammal skog, men Bauerskog är det inte.


Muddus har redan föreslagits. Trevlig område där det också finns granpartier, men där krävs det att man går ganska långt.


Inte så mycket förslag på rena gran-trollskogar alltså, men gamla tallskogar är i min mening minst lika häftiga (ofta betydligt mer tältvänliga också).
 
Som markägare måste jag hålla med Anders och Oscar. Vi har haft diskussioner om detta i andra trådar och jag vidhåller (jag är väl också en tråkmåns då) att börjar man tänja på allemansrätten blir det inte bra för någon. Som jag ser det är detta en schysst kompromiss, var annars kan du utnyttja andras egendom för ditt eget höga nöjes skull? Gör alla en tjänst och var snäll mot dem som låter dig beträda och njuta av deras mark så kanske de orkar vara snälla tillbaka.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...