Delvis oledad vandring i Kebnekaisefjäll i juni

Hej på er!

Planerar att genomföra en fjälltur i slutet på juni månad. Blir tacksam för synpunkter och kommentarer vad avser bedömt snödjup och framkomlighet för nedanstående tur. Av olika anledningar behöver jag lägga turen i slutet på juni månad, medveten om att det inte är den "ideala" perioden.

Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstation - passera Tarfalastugan, runda sjön Darfáljávri och förbi sjön Gaskkasjávri - runda sjön Guobirjávrrit vid "huvudet" och in emellan de två topparna som leder ner till Gaskkasvággi - Gå emellan Knivkammen och Pyramiden och ner till Unna Räitastugan - gå nordvästligt till sjön Reaiddájávri, söderut till Sälkastugorna - sommarled tillbaka till Kebnekaise fjällstation - Nikkaluokta.

Hur bedömer ni framkomligheten och snödjupet? Behövs stegjärn för vissa passager?

Tacksam för återkoppling. Allt gott!

Hej på er!

Planerar att genomföra en fjälltur i slutet på juni månad. Blir tacksam för synpunkter och kommentarer vad avser bedömt snödjup och framkomlighet för nedanstående tur. Av olika anledningar behöver jag lägga turen i slutet på juni månad, medveten om att det inte är den "ideala" perioden.

Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstation - passera Tarfalastugan, runda sjön Darfáljávri och förbi sjön Gaskkasjávri - runda sjön Guobirjávrrit vid "huvudet" och in emellan de två topparna som leder ner till Gaskkasvággi - Gå emellan Knivkammen och Pyramiden och ner till Unna Räitastugan - gå nordvästligt till sjön Reaiddájávri, söderut till Sälkastugorna - sommarled tillbaka till Kebnekaise fjällstation - Nikkaluokta.

Hur bedömer ni framkomligheten och snödjupet? Behövs stegjärn för vissa passager?

Tacksam för återkoppling. Allt gott!

2017 var det massor av snö kvar vid den tidpunkten, 2018 nästan ingen alls så det är svårt att bedöma framkomligheten.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Rätta mig om jag har fel, men det är väl trepassleden som beskrivs, så stegjärn är nog en bra ide, oavsett vilken tidpunkt då går.

Den tiden är riktigt fin i mitt tycke, och jag vill nog påstå att det är sent nog för att snön ska ha hyfsad bärighet. Början av juni kan vara betydligt värre på så sätt att man sjunker ner i snön och det blir hopplöst att komma fram. Tror inte att stegjärn är nödvändigt, det är nog senare när det är barsmält som det kanske kan behövas.

Både väder och snöförhållanden kan givetvis variera stort, men jag skulle själv inte tveka att gå, dock vara beredd att lägga om rutten vid behov.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips