Delvis oledad vandring i Kebnekaisefjäll i juni

Hej på er!

Planerar att genomföra en fjälltur i slutet på juni månad. Blir tacksam för synpunkter och kommentarer vad avser bedömt snödjup och framkomlighet för nedanstående tur. Av olika anledningar behöver jag lägga turen i slutet på juni månad, medveten om att det inte är den "ideala" perioden.

Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstation - passera Tarfalastugan, runda sjön Darfáljávri och förbi sjön Gaskkasjávri - runda sjön Guobirjávrrit vid "huvudet" och in emellan de två topparna som leder ner till Gaskkasvággi - Gå emellan Knivkammen och Pyramiden och ner till Unna Räitastugan - gå nordvästligt till sjön Reaiddájávri, söderut till Sälkastugorna - sommarled tillbaka till Kebnekaise fjällstation - Nikkaluokta.

Hur bedömer ni framkomligheten och snödjupet? Behövs stegjärn för vissa passager?

Tacksam för återkoppling. Allt gott!

Hej på er!

Planerar att genomföra en fjälltur i slutet på juni månad. Blir tacksam för synpunkter och kommentarer vad avser bedömt snödjup och framkomlighet för nedanstående tur. Av olika anledningar behöver jag lägga turen i slutet på juni månad, medveten om att det inte är den "ideala" perioden.

Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstation - passera Tarfalastugan, runda sjön Darfáljávri och förbi sjön Gaskkasjávri - runda sjön Guobirjávrrit vid "huvudet" och in emellan de två topparna som leder ner till Gaskkasvággi - Gå emellan Knivkammen och Pyramiden och ner till Unna Räitastugan - gå nordvästligt till sjön Reaiddájávri, söderut till Sälkastugorna - sommarled tillbaka till Kebnekaise fjällstation - Nikkaluokta.

Hur bedömer ni framkomligheten och snödjupet? Behövs stegjärn för vissa passager?

Tacksam för återkoppling. Allt gott!
2017 var det massor av snö kvar vid den tidpunkten, 2018 nästan ingen alls så det är svårt att bedöma framkomligheten.

Rätta mig om jag har fel, men det är väl trepassleden som beskrivs, så stegjärn är nog en bra ide, oavsett vilken tidpunkt då går.

Den tiden är riktigt fin i mitt tycke, och jag vill nog påstå att det är sent nog för att snön ska ha hyfsad bärighet. Början av juni kan vara betydligt värre på så sätt att man sjunker ner i snön och det blir hopplöst att komma fram. Tror inte att stegjärn är nödvändigt, det är nog senare när det är barsmält som det kanske kan behövas.

Både väder och snöförhållanden kan givetvis variera stort, men jag skulle själv inte tveka att gå, dock vara beredd att lägga om rutten vid behov.

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 427
plp Myggfritt i Norge myt eller delvis sanning? Fjällvandring 4
mindful Oledat i Jämtland Fjällvandring 0
Gregorius Oledat i Rogen Fjällvandring 10
pauld Tips på kort oledad vandring Fjällvandring 4
bfia73 Kebnekaise oledat Fjällvandring 10
Peifen Vandra oledat i Jotunheimen Fjällvandring 11
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Bekvämast Vandring väster/nv om Kutjaure Fjällvandring 2
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
Solhasse Vandring i regn Fjällvandring 32
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Mackan_68 Vandring mot råstojaure Fjällvandring 3
Totteman Ändring till nästa års vandring? Fjällvandring 14
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
Grollen Vandring i värmebölja Fjällvandring 14
Anke79 Vandring med barnvagn Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Jojosurf Tips 6 dagars vandring ink resor Fjällvandring 7
C.O Vandring, hur mycket vätska? Fjällvandring 3
Snuggles88 Kort vandring in i Hardangervidda från Rjukan Fjällvandring 6
avslutat_medlemskap Tidsåtgång för vandring i Sarek? Fjällvandring 7
mojson Vandring tidig Juni Fjällvandring 3
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
piaea Kartor Vandring Fjällvandring 4
Adelanteeee Vandring i Japan Fjällvandring 3
werran Vandring vecka 20 - 2019 Fjällvandring 3
Walters Grövelsjön - vandring Fjällvandring 10