Delvis oledad vandring i Kebnekaisefjäll i juni

Hej på er!

Planerar att genomföra en fjälltur i slutet på juni månad. Blir tacksam för synpunkter och kommentarer vad avser bedömt snödjup och framkomlighet för nedanstående tur. Av olika anledningar behöver jag lägga turen i slutet på juni månad, medveten om att det inte är den "ideala" perioden.

Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstation - passera Tarfalastugan, runda sjön Darfáljávri och förbi sjön Gaskkasjávri - runda sjön Guobirjávrrit vid "huvudet" och in emellan de två topparna som leder ner till Gaskkasvággi - Gå emellan Knivkammen och Pyramiden och ner till Unna Räitastugan - gå nordvästligt till sjön Reaiddájávri, söderut till Sälkastugorna - sommarled tillbaka till Kebnekaise fjällstation - Nikkaluokta.

Hur bedömer ni framkomligheten och snödjupet? Behövs stegjärn för vissa passager?

Tacksam för återkoppling. Allt gott!

Hej på er!

Planerar att genomföra en fjälltur i slutet på juni månad. Blir tacksam för synpunkter och kommentarer vad avser bedömt snödjup och framkomlighet för nedanstående tur. Av olika anledningar behöver jag lägga turen i slutet på juni månad, medveten om att det inte är den "ideala" perioden.

Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstation - passera Tarfalastugan, runda sjön Darfáljávri och förbi sjön Gaskkasjávri - runda sjön Guobirjávrrit vid "huvudet" och in emellan de två topparna som leder ner till Gaskkasvággi - Gå emellan Knivkammen och Pyramiden och ner till Unna Räitastugan - gå nordvästligt till sjön Reaiddájávri, söderut till Sälkastugorna - sommarled tillbaka till Kebnekaise fjällstation - Nikkaluokta.

Hur bedömer ni framkomligheten och snödjupet? Behövs stegjärn för vissa passager?

Tacksam för återkoppling. Allt gott!

2017 var det massor av snö kvar vid den tidpunkten, 2018 nästan ingen alls så det är svårt att bedöma framkomligheten.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Rätta mig om jag har fel, men det är väl trepassleden som beskrivs, så stegjärn är nog en bra ide, oavsett vilken tidpunkt då går.

Den tiden är riktigt fin i mitt tycke, och jag vill nog påstå att det är sent nog för att snön ska ha hyfsad bärighet. Början av juni kan vara betydligt värre på så sätt att man sjunker ner i snön och det blir hopplöst att komma fram. Tror inte att stegjärn är nödvändigt, det är nog senare när det är barsmält som det kanske kan behövas.

Både väder och snöförhållanden kan givetvis variera stort, men jag skulle själv inte tveka att gå, dock vara beredd att lägga om rutten vid behov.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips