Dela rutt i OSM, open street map

I Google maps kan jag dela en rutt som består av flera importerade gpx-filer, tex en flerdagstur i fjällen eller paddling.
Men jag skulle vilja kunna göra motsvarande i OSM eftersom det är en mycket bättre karta off-road. Men hittar inte någon info om detta vid googling.
Är det någon på Utsidan som vet något om detta eller har annat förslag på lösning som bygger på webb-baserade kartor som kan delas med andra?
Som exempel bifogar jag en kajak-tur hemifrån Karlstad till Uppsala, som jag gjorde för några år sedan i Google maps.
Ksd-Ua

Senast ändrad:
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har inte testat det själv ännu men Umap verkar funka för din användning.

Där kan du importera GPS-spår, rita in markörar och mer.

Glad att du uppskatar OSM
Henning

Vore bra om man kunde öppna länken utan att måsta fråga om lov......
Du måste ha ett Google konto och sedan logga in på Google maps.
Skärmdump nedan.
Screenshot_20260712_200545_Maps.jpg

Senast ändrad:
Men visst blev det en test nu :)

En liten kart med de två sista dagarna från årets vintertur.
Markören lunch var inte min lunchrast, bara en markör till...
Kartan var klart efter typ 10 minuter - aldrigt jobbat med umap innan...

Henning
Det låter ju hoppfullt.
Du skriver gps-fil men jag har mina färdspår i gpx-format men det kanske går med både och?
Jag bara provat i OSM i en app, men du kanske har kört i en webb-läsare?

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.
Visst menade jag gpx-filerna från GPSen ;)
Jag kör OSM för det mesta i webb-läsaren, jag känner mig mer flexibelt där än när jag kör med någon app...
Om man väljar den franska umap servern (min första länk) för att göra sin karta och inte den tyska som det blev för mig på default här från Schweiz kan man även välja en (utanför Frankrike) ganska grovt flygbild som backgrundskarta. Det verkar som man kan får tag i bättre flygbilder även i andra delar av världen, men det har jag inte klarat ännu.

Henning

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.