Definiera "fjäll".

Re: När är jag uppe i fjällen?

walk_alone; sa:
Även fjällbjörkskogen och vissa delar av den fjällnära skogen räknar jag till fjällens geografiska område. Är Seitevaare och Rahpavagge i fjällen? Är Nikkaluokta och Kvikjokk i fjällen? När lämnar jag skogen för att gå upp i fjällen? // Roland

Där bryukar man ju säga att man far till fjällen, och jag tror många som bor i Åre by, och åker slalom på Åreskutan anser att de är i fjällen, även om de tillringar en majoritet av semestern i skogen.

Så i dagligt tal är nog fjällen et luddigt område runt våra kalfjäll. Dvs kalfjällen, och lagom mycket kringområde.

Så både Kvikkjokk och Nikkaluokta ligger nog i fjällen.

mvh Christian

Håller med

Håller med dej där, men sen är det väll kanske så att vi kallar våra alper för fjäll. Man säger ju knappast "fjällen" om alperna, man kaller dem ju inte för berg heller.
Någon som känner bakgrunden till ordet alper? Den bör väl vara lik fjäll eller?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Order ALP

ETYMOLOGI: [af det likbetydande t. alp(e), pl. alpen, f.; jfr lat. alpes, pl. (fr. alpes, pl., osv.); med all sannolikhet af keltiskt ursprung; jfr fornkelt. alp, högt berg, högfjäll, af ä. alb-, af ett adj., som motsvarar lat. albus, hvit (alltså eg. hvita berg, snöfjäll); se WHITLEY STOKES hos FICK 2: 21 (4 uppl.). Betydelsen högfjällsbete hos t. alp(e), mht. albe är sannol. utvecklad ur bet. högfjäll. Ursprunglig rotsläktskap med ALF, sbst.1, är tänkbar]

Ur Svenska Akademin ordbok.

Dvs ganska gammalt ord.

Men det finns ju ett Kynnefjäll nere i Bohuslän, och minns jag inte fel så slåss dom för att bevara skogen där.
Är det ett fjäll?
Jag trodde att det, i denna standardiserade värld, fanns en definition för vad som är ett fjäll.
Det känns nästan skönt att det inte finns nån sån.

"Norrmännen använder bara ordet fjäll", men har dom några berg då, dvs mindre knular?

/BAX

BAX; sa:
"Norrmännen använder bara ordet fjäll", men har dom några berg då, dvs mindre knular?

/BAX

Hâller inte med om att berg bara skulle vara mindre knular.

Vad är Alperna, Himalaya etc om inte bergs-kedjor? Berg, helt enkelt. "Världens högsta berg" ságer man vál ocksâ? Liksom bergs-bestigare, bergs-byar... medan normmánnen i ovan exempel skulle säga Fjell- (tror jag). Kängor för trekking, fjällvandring, bergsbestigning etc heter f.ö. Fjellstövler pà norska .

Mvh /Mats
[Ändrat av malindo 2002-12-09 kl 09:15]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips