Decathlon Makalu Light Sovsäck

Hej,

har börjat kika på en sovsäck för att användas under 3 säsonger i svenska förhållanden.

Stötte på Decathlons Makalu I Light som verkar väldigt prisvärd. Är det någon som har en uppfattning om säcken, kanske till och med någon som äger den som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Jag har ingen erfarenhet av denna säck, men den tilltalar inte mig pga:
- formen gör att den inte passar en i-vändare som mig, dvs jag vill ha en sovsäck som bättre medger att jag kan röra mig och vända mig inuti säcken. Dessutom sover jag gärna på sidan med ett uppdraget knä, där stoppar den sarkofagformade designen mig effektivt att ligga bekvämt.
- Ingen riktigt huva. Hur kan man designa en sovsäck avsedd för minusgrader utan riktrig huva?
- Dragkedja mitt på bålen istället för vid sidan ger risk för köldbrygga, dessutom svårare att effektivt ventilera när det är varmare
- 20cm fotbox i storlek L, det gäller att ha små fötter. Mina fötter i storlek 43/44 är klart längre.
- Ankdun iställer för gåsdun förklarar ett lägre pris
- Vikten på säcken är inte imponerande givet den avskalade designen. Finns bättre säckar för samma vikt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Spelar det någon roll om det är ankdun, gåsdun eller vilken som helst annan dunsort? Fyllnadskraften är ju angiven som 800.

Spelar det någon roll om det är ankdun, gåsdun eller vilken som helst annan dunsort? Fyllnadskraften är ju angiven som 800.
Gäss är större fåglar än ankor, varför dunklustren från gäss är större än från ankor. De större dunklustren från gäss medger även att det går att hitta gåsdun med högre fyllndskraft än för ankdun.
Priset på gåsdun högre än för ankdun, vilket även bör efterspeglas i priset på den färdiga sovsäcken.

Jag har ingen erfarenhet av denna säck, men den tilltalar inte mig pga:
- formen gör att den inte passar en i-vändare som mig, dvs jag vill ha en sovsäck som bättre medger att jag kan röra mig och vända mig inuti säcken. Dessutom sover jag gärna på sidan med ett uppdraget knä, där stoppar den sarkofagformade designen mig effektivt att ligga bekvämt.
- Ingen riktigt huva. Hur kan man designa en sovsäck avsedd för minusgrader utan riktrig huva?
- Dragkedja mitt på bålen istället för vid sidan ger risk för köldbrygga, dessutom svårare att effektivt ventilera när det är varmare
- 20cm fotbox i storlek L, det gäller att ha små fötter. Mina fötter i storlek 43/44 är klart längre.
- Ankdun iställer för gåsdun förklarar ett lägre pris
- Vikten på säcken är inte imponerande givet den avskalade designen. Finns bättre säckar för samma vikt.

Intressant! Snabb fråga, vad menar du med inte riktig huva? Och även, bättre sovsäckar till samma vikt, men hur ligger de i pris?

Tack för input!

Jag tycker det ser ut av bilderna som om huvan är mycket mnimalistisk och att den inte räcker till för att även täcka delar av ansiktet vid behov. Men som sagt detta är något som är svårt att se på bild, men om du jämför med andra sovsäckar så har de rymligare huva.
Ser inte heller ut som om sovsäcken har värmeisolerande krage?

Vikten strax under 1300g i XL (min längd) ligger den ganska likt (tom lite tyngre) än min Marmot Pinnacle Long som har liknande temp gränser (TComfort -5,5C, Tlimit -12,2C) och 800CUIN gåsdun. Pinnacle är dock en betydligt rymligare sovsäck utan mumieskärning. Den sovsäcken finns inte längre, men jag är övertygad om att det lätt går att hitta sovsäckar till liknande specifikationer från olika fabrikat.
Priset på Makalu 1 är bra, men en bra dunsovsäck är en investering för många år så lägg hellre till lite pengar och få en sovsäck som du kommer att trivas med än att bara titta på priset är mitt tips.
Provligg i butik om du har möjlighet. Sovsäcken skall inte strama någonstans då detta trycker ihop loftet med sämre isolering som följd förutom obekvämhet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips