De "nya" motions-K2:orna, hur stabila?

Kayakpro har kommit med en ny Havskajak K2 av den lite snabbare modellen. Hade lite tankar åt det hållet men det blev en turbåt till sist...
http://www.utinaturen.no/?mid=2258

Jo jag såg den, ser intressant ut men man gör ju inget superklipp pris/prestanda när man köper amerikanska båtar...importen verkar lägga på ganska många tusenlappar. Vill nog gärna satsa på prisvärt med tanke på att det nog ändå mest kommer bli K1-paddlande. Kayakpro kör också med fiskform vilket nog är bra i sjö men lite glid lär det ju kosta.

Tahe Marines Wind Duo verkar rätt okej som snabb havskajak-K2 och förstås förhållandevis billig, men känns som man skulle vilja såga och bygga om inredningen lite så den blir snabbpaddlarvänlig. Jag har lite dåligt självförtroende då det gäller att bygga saker så jag föredrar när det är som jag vill ha det vid leverans :).

Nelos senare glasfiberbyggen har sett bra ut (har ett par byggda 2009 i familjen)... undrar bara hur 650 cm båt funkar med glasfiber... "tillräckligt bra" hoppas jag, för de bättre kompositerna är ju rejält mycket dyrare.
 
Som tidigare personer i tråden skrivit så beror ju stabiliteten i en (motions/racing-) K2:a inte bara på bredden utan framförallt på samarbetet i kajaken. Om den ena personen sitter och spänner sig blir det väldigt vingligt och obehagligt för båda två.

Min enda erfarenhet av de du räkande upp är Vajda Civecat. Vi har en sån i klubben och den används som nybörjar-K2:a. De flesta paddlar dock K1 ett tag innan de provar på att paddla K2 men den fungerar utmärkt för ändamålet.

Själv har jag ibland använt den för att ta en tur med kompisar utan någon som helst paddelerfarenhet. Jag har satt dem i den bakre sittbrunnen och själv har jag satt mig fram för att styra och hålla balansen. Hittills har dessa turer gått bra utan att vare sig kompisarna eller jag tyckt att det var alltför vingligt. Men då är också en ICF-racer min primära kajak.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.